ایستگاه پایانی همایش جهانی "خرقان، بسطام، شاهرود"

به گزارش عرصه، افتتاحیه نخستین همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان که برای نخستین بار در کشور و درخرقان با حضور برجستگان علمی کشور و مدعوینی مانند شهرام ناظری و استاد برجسته ی دانشگاه تهران و مهمان افتخاری “اسین چلپی” رئیس بنیاد بین‌المللی مولانا و بیست و دومین نواده پسری مولانا برگزار شد که هدف خود را تلاش برای ثبت جهانی میراث فرهنگی این سه شهر به خصوص شخصیت‌هایی مانند شیخ ابوالحسن خرقانی و ابویزید بسطامی قرار داده‌اند.

البته اصل همایش در شهر بسطام سمنان برگزار شده است.

فروزنده اربابی، عضو ایرانی بنیاد بین‌المللی مولانا در مورد برگزاری این همایش به عرصه گفت: هماهنگی‌ها برای مراسم و پنل‌های تخصصی و فنی و علمی به خوبی برگزار شدند و حضور برجستگان علمی و هنری کشور در این همایش نمود خوبی داشت.

وی اما از وجود برخی ناهماهنگی‌ها در برگزاری مراسم افتتاحیه‌ی این همایش گله کرد و افزود: از مسئولان میراث انتظار بیشتری در این زمینه داشتیم.

هشدار برای جعل “شیخ خرقان” توسط ترکیه

مراسم افتتاحیه در حالی در شاهرود در این وضعیت برگزار شده است که به اذعان برخی صاحب‌نظران نباید مصادره‌ی شخصیت‌های فرهنگی ایران از سوی کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان را فراموش کرد.

به اندازه‌ای که با ساخت یک مقبره با عنوان مقبره «شیخ ابوالحسن خرقانی» در شهر «قاسیه» ترکیه ابراز می‌کنند وی در این شهر به دنیا امده و از دنیا رفته و حتی مقبره‌ی او همین‌جاست.



دیدگاهها بسته شده است.