رونمایی از نشان‌واره قباد شیوا برای جایزه ادبی «الوند»

حسن گوهرپور – دبیر جایزه ادبی الوند – در ابتدای این مراسم گفت: پس از هماهنگی‌های اولیه برای برگزاری جایزه، حسین زندی پیشنهاد کرد که نشان‌وارۀ جایزه توسط یکی از هنرمندان نام‌آشنای همدان طراحی شود. بر همین اساس، از استاد قباد شیوا تقاضا کردیم که این امکان را برای ما مهیا کند و زحمت طراحی را بپذیرد؛ ایشان هم با توجه به اینکه همدانی است و علاقه‌ای هم به فعالیت‌های جوان‌ها دارد، با علاقه و محبت، قبول زحمت کردند.

گوهرپور ضمبا اشاره به اینکه بسیاری از گروه‌های مردم‌نهاد تلاش دارند مردم را کتابخوان کنند، گفت: گروه‌های زیادی درصدد هستند که مردم را کتابخوان‌ کنند؛ ما هم در این جایزه علاوه بر وظیفه‌های ادبی به عنوان یک جایزه، تلاش داریم پل بین مردم و کتاب را مستحکم‌تر کنیم.

این شاعر در ادامه افزود: همدانی‌های زیادی را می‌شناسیم که در کشور و در حوزه ادبیات صاحب نام و جایگاه برجسته و شایسته هستند؛ اما به صورت منسجم در کنار هم و در راستای یک جریان تعریف شده برای همدان فعالیت ندارند. ما در تلاش هستیم که این هماهنگی را ایجاد کنیم و جایگاه همدان را در ادبیات کشور دوباره بازآفرینی کنیم.

حسن گوهرپور

گوهرپور همچنین از گروه‌های ادبی همدان، انجمن‌ها و خانه ادبیات همدان هم خواست که در این مسیر آن‌ها را یاری کنند.

این منتقد ادبی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای این جایزه یک‌شبه نبوده است؛ ما جلسه‌های متعددی در همدان و تهران داشتیم که بتوانیم تصمیمی درست در این زمینه اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: خروجی این نشست‌ها، جلسات و تصمیم‌گیری‌ها این شد که ما برای جایزه دو کمیته تعریف کنیم. کمیته تهران و کمیته همدان. فراتر از این دو کمیته هم یک اتاق فکر قرار گرفت که برنامه‌ریزی و مدیریت جایزه بر عهده آن‌ها خواهد بود. این اتاق فکر به صورت سالیانه انتخاب خواهد شد و ممکن است بنابه شرایط اضافه یا کم شود.

گوهرپور با اشاره به اتاق فکر این دوره گفت: مصطفی بصیری؛ شاعر و روزنامه‌نگار، علیرضا بهرامی؛ شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار، مهدی علیائی‌مقدم؛ عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران که در تهران ساکن هستند؛ اتاق فکر و برنامه‌ریزی جایزه ادبی را بر عهده دارند و همه آشنا به حوزه ادبیات کلاسیک و مدرن ایران هستند.

گوهرپور تاکید کرد: جایزه ادبی الوند، جایزه‌ای خصوصی‌ است که قرار است هر سال و در ماه‌های میانی سال انشالله در همدان برگزار شود. البته محل برگزاری جایزه در زمان برگزاری اعلام خواهد شد. همچنین این جایزه به هیچ وجه منطقه‌ای یا استانی نخواهد بود و جایزه‌ای ملی‌ است. سخنگوی جایزه هم حسین زندی است که اخبار رسمی از طریق او اعلام می‌شود.

این شاعر و روزنامه‌نگار در پایان با اشاره به اینکه در برگزاری این جایزه ما خیلی به همکاران رسانه‌ای برای کمک به عمومی‌شدن جایزه امید داریم، گفت: اول اینکه از همۀ همکاران رسانه‌ای بابت پوشش جلسه تشکر می‌کنیم و امید داریم در جایزه ادبی الوند رسانه‌ها به ما کمک کنند. اغلب دوستان رسانه‌ای تهرانی نیستند و همه علاقه‌مندند در استان و شهرشان فعالیتی در حوزه‌های فرهنگ شکل بگیرد و آن‌ها بتوانند پوشش دهندۀ آن رویداد باشند.



دیدگاهها بسته شده است.