فلک‌الافلاک از این سفر چه قدر سود می‌برد؟

به گزارش عرصه، رئیس سازمان میراث فرهنگی، چند روز گذشته در طول دورانِ ریاستِ کمتر از یک‌ساله‌ دراین سازمان برای نخستین بار از قلعه‌ی فلک‌الافلاک لرستان دیدن کرد؛ قلعه‌ای تاریخی که در طول همین مدت بارها و بارها نه تنها از لزوم آزادسازی حریم اطرافش صحبت شده بلکه از وضعیت خود قلعه هم مثنوی هفتاد مَن نوشته‌ شده است.

وقتی مونسان، در بازدید از قلعه‌ی تاریخی لرستان به احترام تاریخ لرستان و این میراث فرهنگی ارزشمند خرم‌آباد سوار ماشینی که مسئولان میراثی می‌خواستند با آن او را تا پای ورودی قلعه ببرند، نشد و با پای پیاده و همگام با گردشگرانِ دیگر از چند صد پله‌ی این قلعه‌ی تاریخی بالا رفت، خود یعنی بهترین فرصت برای توجه چند صد باره به «فک‌الافلاکِ»

این سفر مونسان یک فرصت داشت که مسئولان میراثی استان می‌توانستند از حضور این مقام بلندپایه دولتی استفاده کنند و و اگر دلیل همه کم‌کاری‌هایشان بی‌پولی است، آن را از رئیس خود بخواهند. اما  به نظر می‌رسد هنوز این مثنوی‌ها آن قدرها هم توجه مسئولان میراثی را برنیانگیخته که حتی به مونسان هیچ توضیحی برای توجه این محوطه ان طور که باید نداده‌اند، تا دستِ کم او بعد از بازدیدش دستورات و اعتبارهایی برای وضعیتِ کنونی فلک‌الافلاک صادر کند.

گواه این ادعا هم اعلام خبرهای حضور وی در این محوطه است، او با اشاره به اختصاص ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای این محوطه‌ی تاریخی، به آزادسازی‌های مورد نیاز برای فلک‌الافلاک نیز اشاره کرده به حدی که حتی به نظر می‌رسد براساس حساب‌های سرانگشتی سراغ این بحث هم رفته که می‌توان آن را برای سال دیگر در لیست ثبت جهانیِ سال آینده قرار داد.

او حتی در رابطه با آزادسازی قلعه هم گفته است؛ هم اکنون طبق توافقات خوبی که با ارتش انجام شده به صورت کامل ارتش تخلیه کرده‌ است و بخش‌هایی از سپاه باقی مانده که همراهی خوبی داشتند و قرار است تا پایان نیمه اول سال ۹۸ این محل را ترک کنند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: با توجه به مطالباتی که مردم برای ثبت این اثر از ما دارند، اگر آزادسازی تا پایان امسال انجام شود یکی از سهمیه‌های ثبت جهانی را با قلعه در سال ۹۸ جابه‌جا کنیم و در لیست قرار می‌گیرد.

اما حالا باید دید حضورِ مونسان چقدر روی این تیترهای بی‌توجهی به فلاک‌الافلاک مانند «پایه‌های لرزان فلک‌الافلاک»، «گنجینه‌ی در خطر قلعه»، «فلک‌الافلاکِ رها شده»، «فلک‌الافلاک توان تحمل زلزله ندارد»، « تَرک بر تن فلک‌الافلاک» و «دغدغه‌ای به‌ نام آزادسازی قلعه» تاثیر گذار خواهند بود.



دیدگاهها بسته شده است.