بخشی از پرده کعبه در نیاوران به نمایش درآمد

به گزارش عرصه، مجموعه کاخ نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه‌های دوره‌ای و مناسبتی و رونماییِ آثارِ موجود در مخازن کاخ؛ همزمان با آغاز دهه امامت و ولایت و عید قربان، آثاری نفیس از گنجینه این موزه‌ها را به نمایش گذاشت.

کاخ اختصاصی نیاوران با نمایش بخشی از پرده خانه کعبه اهدا شده در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی و همچنین چهار اثر نگارگری با موضوعات مذهبی و شمایل‌نگاری که در مخزن این موزه نگهداری می‌شوند به پیشواز این دهه می‌رود.

براساس یک سنتِ قدیمی پس از شستشوی کعبه با گلاب ناب ایرانی، پرده جدید در روز نهم ذیحجه (روز عرفه) یک روز قبل از عید قربان در زمانی که تقریباً همه حجاج برای انجام عمل وقوف در عرفات در این سرزمین حضور دارند تعویض می‌شود و پرده سال قبل به صورت تکه تکه به سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

همچنین موزه کتابخانه‌ی سلطنتی به مناسبت نامگذاری ۳۱ مرداد به روز جهانی مساجد، امروز از کتاب نفیس “مسجد جامع اصفهان” رونمایی می‌کند. این کتاب از طریق فتوگرامتری با همکاری مشترک شرکت سهامی نقشه‌برداری رصد تهران و شرکت ایزمئو ایتالیا که در شناساندن معماری اسلامی ایران به جهانیان کمک‌های قابل توجهی کرده، تهیه شده و در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی منتشر شده است. 

علاقمندان برای بازدید از این دو نمایشگاه می‌توانند تا دهم شهریور از ساعت ۹ تا ۱۸ به کاخ اختصاصی و موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.



دیدگاهها بسته شده است.