اروپا سیصدمین پرتاب موفق "آریان" را جشن گرفت

به گزارش عرصه و به نقل از اسپیس، خانواده پرتاب کننده‌های “آریان”(Ariane) موفقیت بزرگ خود را با پرتاب موفق دو ماهواره جشن گرفت. این رویداد به نشانه سیصدمین ماموریت آژانس پرتاب اروپا و صدمین پرتاب موشک “آریان ۵″(Ariane 5) برگزار شد.

آژانس فضایی اروپا(ESA) به این پرتاب کمک کرد و این پرتاب از سکوی پرتاب این آژانس در گویان فرانسه در آمریکای جنوبی انجام شد.

“استفان اسرائیل” مدیر اجرایی شرکت آریان‌ اسپیس(Arianespace) گفت: آریان‌اسپیس با ششمین پرتاب در طول امسال ۱۰۰ مأموریت آریان ۵ را برای مشتریان آمریکایی، ژاپنی و آذربایجانی انجام داده و به این موضوع افتخار می‌کند.

وی افزود: این به وضوح نماد تداوم طولانی موفقیت‌ها در پرتاب موشک ما در بازار تجاری است که بیش از نیمی از ماهواره‌ها را در مدار قرار داده‌ایم.

خانواده موشک‌های آریان متشکل از سه پرتابه منحصر به فرد است که عبارتند از: پرتابه متوسط سایوز(Soyuz)، پرتابه “Vega light” و آریان ۵٫ با این حال همه چشم‌ها بر روی موشک آریان ۵ بود، چرا که ۲۰ سال از عمرش می‌گذرد.

پرتابه سنگین آریان ۵ اولین بار در سال ۱۹۹۶ به پرواز در آمد و در آن زمان، موفق به قرار دادن حدود ۲۰۷ ماهواره در مدار شد.

امروز هم آریان ۵ دو ماهواره بسیار مهم را به حدود ۲۲ هزار مایل بالاتر از زمین برد. این ماهواره‌ها شامل Horizons 3e بودند که یک تلاش مشترک از شرکت‌های “Intelstat” و “SKY Perfect JSAT” برای برقراری ارتباط بهتر در منطقه آسیا پاسیفیک بود.

این ماهواره به شرکت Intelsat کمک می‌کند تا به هدف ایجاد یک شبکه جهانی پوشش گسترده خود برسد.

آریان ۵ چند ماموریت فوق العاده قابل توجه را در پیش دارد که به زودی عملیاتی می‌شوند. به عنوان مثال ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب را در طول سال ۲۰۲۱ روی این موشک سوار خواهد کرد.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند آخرین ماموریت آریان ۵ باشد و این موشک برای بازنشستگی در سال ۲۰۲۲ آماده خواهد شد.

آریان ۶ می‌تواند جایگزین شایسته و کاملا سریع‌تری برای آریان ۵ باشد. طبق گفته شرکت سازنده، انتظار می‌رود آریان ۶ تا سال ۲۰۲۳ به ظرفیت کامل عملیاتی خود برسد.



دیدگاهها بسته شده است.