کاشف: ورزش مدارس دچار رکود شده است

مجید کاشف در گفت‌وگو با عرصه، درباره وضعیت ورزش مدارس در ایران و نقاط ضعف و قوت آن، اظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخچه‌ای از وضعیت ورزش مدارس در ایران بگویم در طول دوران بعد از انقلاب تا به امروز ما قوی‌ترین تشکیلات ورزش مدارس در ایران را داریم. قبلا در دو برهه زمانی معاونت تربیت ‌بدنی وزرات آموزش و پرورش داشتیم، اما در سطح استان ها این امر رخ نداده بود اما در حال‌ حاضر در سطح استان ها نیز معاونت تربیت ‌بدنی داریم و به همین دلیل از لحاظ تشکیلاتی قوی ترین تشکیلات را دارا هستیم.

مدیر کل سابق تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که تشکیلات قوی فقط یک بخش از کارایی یک سیستم است و این تشکیلات نیازمند بودجه و مدیریت انسانی است، گفت‌: در بخش بودجه اطلاع دقیقی از وضعیت تربیت ‌بدنی مدارس ندارم اما بابت نیروی انسانی در چند سال گذشته تعداد معلمان تربیت ‌بدنی که وزارت آموزش و پرورش استخدام کرده در سال ۸۸ پانزده هزار معلم بود و من نیز به عنوان مسئول گزینش فعالیت داشتم. بعد از آن هم به طور میانگین یک سال در میان تعدادی استخدام شدند.

وی با بیان این که  تربیت ‌بدنی آموزش و پرورش به لحاظ مدیریت ضعف های عمده‌ای دارد، گفت‌: به نظر من در حال‌ حاضر ورزش آموزش و پرورش دچار رکود شده است و در بحث ورزش مدارس حرکت خاص و اصولی نمی بینیم. حتی اقدامات قبلی نیز متوقف شده و طرح هایی مثل صبا که برای شنا بود، پینگ‌پنگ، ژیمناستیک و … نیز متوقف شده است. راحت‌ترین کار لغو یک برنامه است. متاسفانه مدیران تربیت ‌بدنی  مدارس به جای این که مشکل را حل کنند، صورت مساله را پاک کرده‌اند.

کاشف درباره راهکارهای پیشرفت مدارس در ایران با توجه به اهمیت آن، گفت‌: به نظرم باید درس تربیت ‌بدنی در مدارس باز به روال سابق باز گردد. زمانی کتاب تربیت ‌بدنی برای معلمان ورزش چاپ شد تا با استفاده از آن بدانند که چگونه دانش‌آموزان را تمرین بدهند. اگر الان این کار انجام شود باعث ساماندهی هر چه‌ بیشتر تربیت ‌بدنی در مدارس خواهد شد.

استاد تمام دانشگاه شهید رجایی با اشاره به بحث ورزش قهرمانی در مدارس و نقش آن در شناسایی نخبگان ورزشی، خاطر نشان کرد: چند سال پیش تحقیقی انجام دادم که در آن تحقیق مشخص شد،  بسیاری از قهرمانان نخبه ورزش ایران در رقابت‌های المپیک و جهانی در مدارس خود نیز ورزشکاران خوب و مدال آوری بودند، به طوری که ۸۵ درصد از قهرمانان ما در سنین نوجوانی در مدارس شان مقام‌هایی را کسب کرده بودند. اگر ما بخواهیم ورزش کشور را به خوبی هدایت کنیم باید به ورزش دانش‌آموزی اهمیت دهیم، چرا که خمیر مایه نخبگان ورزشی در مدارس شکل می‌گیرد. مثلا چین که حرف اول را در ورزش جهان می زند سرمایه‌گذاری زیادی روی ورزش ابتدایی و قبل از سنین بلوغ انجام داده است. اگر ما تمام پیکیج آموزش و پرورش را یکپارچه ببینیم، آموزش و پرورش در ورزش نیز مانند سایر بخش‌هایش مشکلات زیادی دارد. معتقدم در یک مجموعه که دارای اشکال است یک بخش نمی‌تواند به تنهایی جلو برود، چرا که امکان ناپذیر است و جلوی آن را می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دکتر حمیدی، معاون تربیت ‌بدنی آموزش و پرورش باید شورای مشورتی را در مجموعه خود تشکیل دهد تا این شورا برنامه‌هایی که قبلا اجرایی شده را ساماندهی کرده و پیش ببرد. متاسفانه ما به دورانی که قبل از معاونت بود باز گشته ایم و این تشکیلات توانایی‌اش خیلی بیشتر از این چیزی است که در حال‌ حاضر می بینیم.

کاشف در ادامه‌ گفت‌وگو با عرصه درباره ارزیابی خود از برگزاری المپیاد ورزش مدارس که طی چند سال اخیر برگزار می‌شود، گفت‌: برگزاری این المپیاد هزینه بسیار بالایی دارد و بودجه ورزش مدارس را می بلعد. نمی گویم برگزاری این  المپیاد لازم نیست، چرا که اگر این هم برگزار نشود دیگر ورزش مدارس حرفی برای گفتن ندارد. اما نباید فقط بر روی آن تمرکز کرد. یادم می‌آید زمان ما ۱۰ برنامه کشوری در ورزش مدارس برگزار می کردیم که فقط یکی از آنها  المپیاد درون مدرسه ای بود. مثلا بازی‌های بومی ــ محلی داشتیم که باعث آشنایی هر چه‌ بیشتر دانش‌آموزان با رشته‌های مختلف می‌شد و قصد داشتیم این رشته‌ها را به جهان معرفی کنیم. حداقل می‌توانند این گونه بازی‌ها را در سطح کوچک نیز برگزار کنند. مثلا ما ورزش‌هایی مثل وسطی و هفت سنگ را در مدارس برگزار می کردیم که خیلی با استقبال روبرو می‌شد و قصد داشتیم آنها را بین‌المللی کنیم، در مجموع خیلی از فعالیت‌ها در گذشته بود که در حال‌ حاضر تعطیل شده است.

مدیر کل سابق تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش افزود: این که در  المپیاد استان‌ها به هر شکلی فقط شرکت کنند و مسابقات کیفیت نداشته باشد کمکی به توسعه ورزش در مدارس نمی‌کند و باید کار اصولی در این حوزه پی ریز شود تا بودجه به هدر نرود، چرا که صرف شرکت در مسابقات فقط پول دور ریختن است و فایده ای نیز ندارد.

وی با تاکید بر این که لازم است مسئول ورزش مدارس در آموزش و پرورش از بدنه این حوزه باشد، گفت‌: از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم برای انتخاب مدیران این بخش سراغ افراد دانشگاهی و خارج از حوزه ورزش مدارس نرود و افرادی را انتخاب کند که در آموزش و پرورش تجربه  معلمی ورزش دارند، چرا که افراد بیرون از این حوزه نمی‌توانند ارتباط خوبی با معلمان تربیت ‌بدنی برقرار و آنها را به خوبی درک کنند.



دیدگاهها بسته شده است.