روند فزاینده تخریب خاک در کشور

به گزارش عرصه، «حمیدرضا سلیمانی» ۱۳ آذرماه در دومین همایش استانی روز جهانی خاک، اظهار کرد: شعار جهانی روز خاک «پیش به سوی رفع آلودگی خاک» نامگذاری شده که باید چشم‌انداز فعالیت‌ دستگاه‌های مرتبط در راستای تحقق این شعار باشد.

وی افزود: طی حداقل چند دهه گذشته چالش‌های مختلفی متوجه بحث خاک بوجود آمده و این امر را تشدید کرده است.

عضو شورای‌عالی سازمان جنگل، مرتع و آبخیزداری گفت: امروز در جامعه‎‌ای از کره زمین زندگی می‌کنیم که این سرزمین با تخریب‌های متعددی روبرو شده است، تخریب سرزمین یک فرآیند است و نتایج آن در قالب فرسایش، بیابان‌زایی، خشکسالی، سیل، آتش‌سوزی و… ملاحظه می‌شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: جنگل و مرتع به‌عنوان دو بستری که روی این عرصه شکل گرفته، بیش از صدها هزار سال دچار فراز و فرودهای بسیاری بوده است.

عضو شورای‌عالی سازمان مراتع، جنگل‌ها و آبخیزداری ادامه داد: بحث تخریب خاک در کشور یک روند فزاینده‌ای را دارد که این روند طی چند دهه گذشته تشدید شده و چالش جدی را به وجود آورده است.

وی گفت: بالغ بر ۹۰ درصد عرصه‌های چهارمحال و بختیاری عرصه منابع طبیعی است که نیازمند توجه ویژه است.

سلیمانی ادامه داد: طی چند دهه گذشته فعالیت‌هایی که در زمینه مرتع‌داری، حفاظت، بهره‌برداری و پرورش و احیای منابع طبیعی در سطح کشور انجام شده در این استان  به فراخور انجام شده است.

وی گفت: رسوب در چهارمحال و بختیاری باتوجه به اکوسیستم کوهستانی‌شکننده زیاد است که این مسأله در پایین‌دست موجب آلودگی خاک می‌شود، از همین‌رو برای جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب، اعتبار ویژه‌ای از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

عضو شورای‌عالی سازمان جنگل، مرتع و آبخیزداری افزود: از ۱۶۴ میلیون هکتار مجموع اراضی کشور، حدود ۸۴ میلیون هکتار آن مرتع، بیش از ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی و ۲٫۵ میلیون هکتار درخت‌ها و بیشه‌زارها است.

سلیمانی ادامه داد: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای بحث آبخیزداری در قالب پروژه‌های مختلف تخصیص داده شده که سهم استان  بیش از ۲۰ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از خاک با رعایت اصول توسعه پایدار در شش حوضه کلان آبخیز و یک‌هزار و ۱۲۱ زیر حوزه در حال اجراست که مدیریت جامع حوضه آبخیز و اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال‌های اخیر از جمله این اقدامات بوده است.



دیدگاهها بسته شده است.