فیلم کارگردان ایرانی در میان شانس‌های اصلی اسکار خارجی

به گزارش عرصه، وب سایت سینمایی«ایندی‌وایر» در پیش بینی خود از شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی نودویکمین دوره جوایز سینمایی اسکار، فیلم‌های با توجه به شانس درخشش در این شاخه از جوایز سینمایی اسکار را به ترتیب در سه دسته شانس‌های اصلی، دیگر رقبا و چشم‌انداز دور تقسیم کرده است. 

از میان ۸۷ کشوری که واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند، فیلم‌های حاضر در جشنواره کن، برلین و همچنین جشنواره‌های پائیزی پرامیدترین فیلم‌ها هستند. 

«جنگ سرد» از لهستان برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن که جدیدترین ساخته «پاول پالکوفسکی» پس از فیلم برنده اسکار «آیدا» است، «آیکا» از قزاقستان برنده جایزه بازیگری کن ۲۰۱۸، «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کورئیدا» برنده نخل طلای کن از ژاپن، «کفرناحوم» برنده جایزه هیات داوران کن به کارگردانی «نادین لبکی» از لبنان و «مرز» ساخته علی عباسی برنده جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه، از جمله فیلم‌های حاضر در کن امسال هستند که امسال از سوی کشورهایشان به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند. 

جنگ سرد

سینمای ایتالیا در اسکار ۲۰۱۹ فیلم «داگمن» ساخته «متئو گارونه» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد کن (مارسلو فونته» را به فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته «الیس رورواشر» برنده بهترین فیلمنامه کن ترجیح داد. 

فیلم «درخت گلابی وحشی» به کارگردانی «نوری بیلگه جیلان» که جشنواره کن را دست خالی ترک، پنجمین فیلم این سینماگر مطرح است که به عنوان نماینده سینمای ترکیه در جوایز اسکار خارجی انتخاب می‌شود و فیلم «یوم‌الدین» از «ابوبکر شاوکی» برنده جایزه «فرانسوا شاله» کن نیز نماینده رسمی مصر در اسکار پیش رو است. 

سینمای کره جنوبی که تاکنون در عرصه اسکار خارجی به توفیق چندانی دست نیافته و از سال ۱۹۶۲ تا به امروز نتوانسته نماینده‌ای در میان نامزدهای نهایی این شاخه داشته باشد امسال با فیلم موفق «سوختن» از «لی چانگ-دونگ» برنده جایزه فیپرشی کن، بیش از پیش امیدوار به درخشش است. 

دزدان فروشگاه

«دختر» ساخته «لوکاس دونت» از بلژیک» برنده دوربین طلای کن و جایزه بازیگری بخش نوعی نگاه، «زنان در جنگ» از ایسلند به کارگردانی «بندیکت ارلینگسون»، «دونباس» ساخته «سرگی لازنیتسا» به نمایندگی از سینمای اوکراین، «پرندگان عبوری» ساخته مشترک «کایرو گوئرا» و «کریستینا گالگو»، «گناهکار» برنده جایزه مخاطبین جشنواره «ساندنس» به کارگردانی «گوستاو مولر»، «وارثین» به نمایندیگ از سینمای پاراگوئه برنده جوایز بهترین بازیگری زن، فیپرشی و آلفرد باوئر از جشنواره برلین و «سوبیبور» ساخته «کنستانتین خابنسکی» از روسیه، «زندگی‌های دیگران» ساخته کارگردان برنده اسکار «فلورین هنکل» از آلمان، «خاطرات جنگ» ساخته «امانوئل فینکل» از فرانسه، «روما» ساخته «آلفونسو کوارن» از مکزیک برنده شیر طلای بهترین فیلم ونیز و «غروب آفتاب» از مجارستان ساخته «لاسلو نمش» کارگردان برنده اسکار فیلم «پسر شائول» از دیگر آثار شاخص در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ هستند. 

روما

از نگاه منتقدان وبسایت سینمایی «ایندی وایز» پنج فیلم شانس‌های اصلی کسب اسکار خارجی ۲۰۱۹ هستند: 

* مرز به کارگردانی علی عباسی- سوئد

* کفرناحوم به کارگردانی نادین لبکی- لبنان

* جنگ سرد به کارگردانی پاول پالیکوفسکی- لهستان

* روما به کارگردانی آلفونسو کوارون- مکزیک

* دزدان فروشگاه به کارگردانی هیروکازو کورئیدا- ژاپن

موضوع فیلم «مرز»ساخته کارگردان ایرانی علی عباسی به نمایندگی از سینمای سوئد درباره دو موجود عجیب ومتفاوت با مشکلات کروموزومی است که یکی از آنها به سوی خیر و یکی به سوی شر تمایل دارد.  فیلم در واقع درباره مشکلات افراد متفاوت در جامعه است. 

«اینگمار برگمن» کارگردان اسطوره‌ای سینمای جهان در سال ۱۹۶۰ با فیلم «چشمه باکره» تنها جایزه اسکار خارجی را برای سوئدی‌ها به ارمغان آورد. سینمای سوئد پیش از این ۱۶ بار با فیلم‌های خود به جمع پنج نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار راه یافته است که آخرین بار آن به اسکار سال پیش بازمی‌گردد که فیلم «میدان» ساخته «روبن اوستلاند» برنده نخل طلای کن به جمع ۵ نامزد نهایی راه یافت. 

مرز

فهرست دیگر رقبای اسکار خارجی که می‌توانند تهدیدی برای شانس‌های اصلی محسوب باشند نیز این قرار است: 

* پرندگان عبوری به کارگردانی کریستینا گالگو و کایرو گوئرا- کلمبیا

* داگمن به کارگردانی متئو گارونه- ایتالیا

* دونباس به کارگردانی سرگی لازنیتسا- اوکراین

* دختر به کارگردانی لوکاس دونت- بلژیک

* گناهکار به کارگردانی گوستاور مولر- دانمارک

* من جادوگر نیستم به کارگردانی رونگانو نیونی- بریتانیا

* آنطرف را نگاه نکن به کارگردانی فلورین هنکل- آلمان

* غروب آفتاب به کارگردانی لاسلو نمش- مجارستان 

درخت گلابی وحشی

همچنین فیلم‌هایی نیز در چشم اندازی دورتری از شانس‌های کسب جایزه اسکار خارجی قرار دارند: 

* فرشته ساخته لوئیس اورتگا- آرژانتین

* آیکا ساخته سرگی دوورتسوی- قزاقستان

* قوی بلورین ساخته داریا ژاک- بلاروس

* الدورادو ساخته مارکوس ایمهوف- سوئیس

*خانواده ساخته گوستاوو رندون کوردوا- ونزوئلا

* روابط خانوادگی ساخته سوفی دوپیوس- کانادا

* گورهایی بدون نام ساخته ریتی پان- کامبوج

* سیرک بزرگ عرفانی ساخته کارلوس دیه‌گو- برزیل

* اهمیت نمی‌دهم اگر چون بربرها در تاریخ شناخته‌ شویم ساخته رادو ژوده- رومانی

* مفسر ساخته مارتین سولیک- اسلواکی

*خاطرات جنگ ساخته امانوئل فینکل- فرانسه

* رافیکی ساخته وانوری کاهیو- کنیا

* بگیرش یا ولش کن ساخته لینیا تریشکینا- استونی

* درخت گلابی وحشی ساخته نوری بیلگه جیلان- ترکیه

* زنان در جنگ ساخته بندیکت ارلینگسون- ایسلند

* بازندگان فوق‌العاده: یک دنیای متفاوت ساخته آرنو ماتلیس- لیتوانی

* یوم‌الدین ساخته ابوبکر شاوکی- مصر 

فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار در شاخه‌های مختلف روز ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) اعلام و مراسم اعطای جوایز نود و یکمین دوره‌ی اسکار روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند) در لس آنجلس برگزار می‌شود. 



دیدگاهها بسته شده است.