روایتی متفاوت از هشت سال دفاع مقدس در یک موزه

 به گزارش عرصه، موزه «انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس»،‌ با بر عهده گرفتن رسالت زنده نگهداشتن دائمی فرهنگ دوران بعد از جنگ، تلاش می‌کند به عنوان قطب فرهنگی – حماسی تهران معرفی شود که به نظر می‌رسد توانسته تا امروز در این زمینه موفق عمل کند.

در اولین تالار با عنوان «آستانه»، تاریخ  مبارزات مردم ایران از دهه‌ی ۴۰ شمسی نشان داده می‌شود. در این تالار سالن «ریشه‌ها» تصاویری از بناهای تاریخی ایران، دیوار نقشه ایران باستان و نقشه ایران بعد از جنگ‌تحمیلی به نمایش درآمده و در ادامه تابلوی نگارگری از جاکنده شده در قلعه خیبر توسط حضرت علی (ع) در جنگ خیبر و نمایی از کاشیکاری مسجدجامع امام اصفهان مشاهده می‌شود.

 همچنین دالان مشاهیر  تصاویر برخی از موثرترین چهره‌های مبارز را در طول ۱۰۰ سال‌گذشته در کشور را نشان می‌دهد و سه سالن «آستانه»، «همه‌پرسی» و «قطع روابط آمریکا و ایران» نیز دیگر اتفاقات رخ داده در طول این مدت را نمایش می‌دهند.

در تالار دوم «حیرت و حقانیت»، تصاویری از پاره کردن قرارداد الجزایر در رابطه با حدود مرزی ایران (معاهده ۱۹۷۵ الجزایر) به دست صدام نمایش داده می‌شود.

همچنین  نمایشِ تحرکات عراق پیش از آغاز رسمی جنگ توسط ارتش بعث از اسفند ۱۳۵۷ تا شهریور ۱۳۵۹ شامل ۴۸۰ تجاوز زمینی و ۱۵۰ مرتبه تجاوز هوایی و ۶ تجاوز دریایی به خاک ایران، بخشی از خانه، مدرسه و بازار در مقطع هجوم و اشغال خرمشهر و دیوار تقویم کودتا در این تالار به نمایش در آمده‌اند.

سومین تالار این موزه با نام «دفاع» اوضاع کشور بعد از حیرت ناشی از آغاز جنگ و تجاوز و بسیج شدن مردم برای دفاع از این حمله را روایت می‌کند. سالن‌های روح‌الله، پرچم‌ها، ویترین نمونه هدایای مردمی و نمایه هنری حمایت از جبهه‌ها نیز به نمایش مطالب مرتبط با این موضوعات را نمایش داده‌اند.

تالار «آرامش و مقابله» چهارمین تالار به نمایش درآمده در این موزه است که در آن نمایی از سنگر فرماندهی، نمایش و معرفی ساختار و سازمان نیروی انسانی نیروهای مسلح، نمایش و نماد نیروها، هولوگرام شهید آوینی و نمایش نقش گروهک‌های تروریستی و منافقین بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس  را نمایش می‌دهد.

«شهادت»، عنوانی است که برای تالار پنجم موزه انتخاب شده است. در این تالار  پل شهادت، اثری هنری ماسک شیمیایی، پلاک‌های کوچه‌ها و خیابان‌ها در معرض دید قرار گرفته‌اند.

تالار ششم «پیروزی» ایران را روایت می‌کند. معرفی حامیان صدام و چگونگی حمایت‌های ان‌ها در دو سطح نظامی و غیرنظامی، نمایه هنری دستگیری و طناب‌دار و سرانجامِ دیکتاتور عراق، دالان بارش اطلاعات و به رخ کشیدن دفاع مقدس از نگاه رسانه‌های نوشتاری و شنیداری و نمایه هنری پیروزی عملیات بیت‌المقدس و در نهایت نقشه فلزی ایران که نماد حفظ تمامیت  ارضی کشور در طول هشت سال دفاع مقدس است را در برمی‌گیرد.

تالار هفتم با عنوان «سرانجام» آخرین پرده از روایتی است که موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به نمایش درمی‌اورد. این تالار با درگذشت بنیانگذارانقلاب اسلامی آغاز و سپس با عبور از بالکن بازسازی حسینیه جماران، دستاوردهای سیاسی و نظامی نظان جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته است.



دیدگاهها بسته شده است.