درخواست بطحائی از رسانه ملی برای استفاده از کارشناسان تعلیم و تربیت در تولید برنامه‌ها

به گزارش عرصه، سیدمحمد بطحائی در مراسم سالروز تاسیس عرصه، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس عرصه و روز دانشجو گفت: این تبریک به خانواده عرصه به عنوان خبرگزاری رسمی دانشجویان ایران باید مضاعف باشد. شما در حوزه آموزش و پرورش موثر بودید و اخلاق مدارانه با مسائل برخورد و آنها را منعکس کردید.

وی افزود: آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که از حیث گستردگی جامعه ذینفعان، منحصر بفرد است و دستگاهی را نداریم که از حیث گستردگی و پراکندگی مانند آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آن طیف از جامعه که از آموزش و پرورش تاثیر گرفته و بر جامعه تاثیر می‌گذارند گفت: اینها همه جامعه ذینفعان ما هستند و اگر روزی به علت آلودگی هوا مدارس تعطیل شوند به شدت بر وضعیت آمد و شدها در خیابان ها تاثیر می گذارد. تغییر ساعت مدارس هم همینطور است. اگر روزی شروع مدارس از ۱۵شهریور باشد بر فضای اشتغال و کسب و کار هم اثرگذار است و از این حیث همه کشور جزو جامعه ذینفعان تلقی می‌شوند.

بطحایی به توسعه بی حد و حصر تعامل بین آحاد مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: این امر توجه به آموزش و پرورش را دوچندان می‌کند. اینها اقتضا می‌کند آموزش و پرورش در سیاست گذاری‌های آموزشی خود بیش از گذشته به تعامل با ذینفعان توجه کند. اگر چند سال پیش دانش آموزی مورد تنبیه بدنی قرار می‌گرفت شاید انعکاسش در حد همان محله بود اما اگر امروز موردی این چنینی رخ دهد در کمتر از کسری از دقیقه همه متوجه آن می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش بیش از گذشته به رسانه‌ها محتاج است و همکاری آموزش و پرورش با رسانه‌ها و برعکس در شناخت مسائل جامعه ذینفعان بسیار تاثیرگذار است. رویکردی که در دولت دوازدهم پیش گرفتیم منبعث از همین مقدمه است.

وی افزود: اگر رسانه‌ها را همراه خود نکنیم و با آنها همراه نشویم حتی اگر قویترین متخصص‌ها بکار گرفته شوند و بیشترین منابع تخصیص یابد باز هم موفق نخواهیم بود. در عین حال که باید روش‌های ارتباط با رسانه‌ها را توسعه دهیم از آن سو باید رسانه‌ها نیز همراه آموزش و پرورش باشند.

بطحائی با بیان اینکه چند روز قبل در همدان اتفاقی رخ داد و رسانه ملی گزارشی از تنبیه بدنی یک دانش آموز را پخش کرد گفت: بسیار متاسف می‌شوم که ملاحظات تربیتی در انتشار این اخبار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. وقتی خطایی در نظام تعلیم و تربیت رخ می‌دهد باید جدی با آن برخورد کرد، زیرا تاثیر جدی در جامعه برجای می گذارد. کوچکترین خطای یک معلم بیشترین تاثیر را بر روحیه یک دانش آموز می‌گذارد. آن را نفی نمی‌کنم ولی باید در انعکاس اخبار اینگونه در مدارس با ملاحظات تربیتی انجام شود.

وی افزود: آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها باید ظرفیت نقادی خود را بالا ببرند. این حرف درستی است. این نقد اگر از طریق رسانه ها صورت نگیرد و دستگاه‌ها تاب آوری نداشته باشند نتیجه آن می‌شود که در زیر پوست جامعه صدها مشکل پنهان می‌شود. نقد، امکان تنفس را برای جامعه فراهم می‌کند اما ملاحظات تربیتی در نقد و انعکاس اخبار آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اتفاقی در مدرسه‌ای رخ داده ضمن آنکه باید به شدیدترین وجه پیگیری و تنبیه اداری صورت گیرد اما پخش این خطاها با این روش باعث کاهش اعتماد عمومی و تضعیف پایگاه آموزش و پرورش می‌شود گفت: اینکه مردم دائم نگران باشند مبادا فرزندم در کلاس آزار ببیند از تبعات انتشار این گونه اخبار است. یک مورد تنبیه بدنی در یک میلیون اتفاق افتاده، ما اغماض نمی‌کنیم اما در انتقال مسائل تعلیم و تربیت باید ملاحظات تربیتی مورد توجه قرار بگیرد.

بطحائی به برگزاری جلساتی با مدیران مسئول رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: به رئیس سازمان صدا و سیما هم گفتم که چرا کارشناس انتظامی در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی داریم، اما کارشناس تعلیم و تربیتی خیر؟. از ایشان خواستیم که از کارشناس حوزه علوم تربیتی استفاده کنند و به آن در برنامه سازی‌ها توجه داشته باشد. در سایر حوزه‌ها نیز این نگاه تعلیم و تربیتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان گفت که امیدارم عرصه به عنوان خبرگزاری موفق در حوزه اطلاع رسانی ادامه فعالیت دهد. در نقد و انعکاس مسایل نیز مانند چشم بینایی مسائل را به ما منتقل کند و از ما توضیح بخواهد.



دیدگاهها بسته شده است.