جذب سالانه یک میلیون توریست با توسعه جزایر توریستی در عربستان

به گزارش عرصه، عربستان سعودی در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد به فکر احیای بخش تجارت و گردش بیشتر چرخ اقتصاد افتاده است و بارها نیز اعلام کرده است که می‌خواهد اقتصاد خود را از وابستگی کامل به صادرات نفت و کسب درآمد از آن برهاند. این کشور نفت‌خیر واقع در منطقه خاورمیانه در همین راستا به فکر اتخاذ استراتژی و سیاست‌های جدیدی برای جذب سرمایه در بخش های دیگر تجاری، تولیدی و گردشگری است.

حالا به تازگی شرکت توسعه دریای سرخ در عربستان سعودی اعلام کرده است که قصد دارد با توسعه ۲۲ جزیره واقع در دریای سرخ از ورود هزاران و میلیون‌ها گردشگر و توریست خارجی استقبال کرده و به گردش مالی و اقتصاد غیرنفتی در این کشور کمک بسزایی کند.

این شرکت همچنین در بیانیه خود اعلام کرده است که پروژه مذکور بالغ بر ۷۰ هزار شغل در این کشور ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آثار مثبت آن در آینده تحت تاثیر ورود ثروت و سرمایه، نرخ اشتغالزایی و تولید ناخالص ملی را در عربستان سعودی مثبت کرده و  به ۵.۸۶ میلیارد دلار افزایش خواهد داد و این امر در تطابق کامل با چشم انداز ملی ۲۰۳۰ عربستان سعودی خواهد بود.

گفته می شود توسعه این ۲۲ جزیره توریستی در سواحل دریای سرخ عربستان قادر خواهد بود سالانه بالغ بر یک میلیون توریست و گردشگر خارجی را وارد این کشور کند.

به گفته یکی از مقامات ارشد این شرکت، فاز نخست این پروژه که شامل ساخت یک فرودگاه اختصاصی بین المللی، هتل های لوکس برای اقامت گردشگران خارجی با ظرفیت بالغ بر سه هزار اتاق و امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی همه جانبه می شود، قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی تکمیل شود.

بر اساس گزارشی که پیشتر توسط رسانه ملی عربستان سعودی منتشر شده و در trade Arabia ذکر شده است، صندوق ملی سرمایه‌گذاری در این کشور تصمیم گرفته است که به منظور رشد صنعت گردشگری و ایجاد مشاغل پایداری مربوط به توریسم، شرکت و نهادی را تاسیس و راه‌اندازی کرده است تا به صورت سامان‌دهی‌شده تمامی مسائل مربوط به صنعت گردشگری را مدیریت کند.  

صنعت گردشگری بدون شک یکی از پایه‌های کلیدی و محوری رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر روی پیشرفت اجتماعی و فرهنگی جامعه، وضعیت اقتصادی، حفاظت از محیط‌زیست، گردش پولی در کشور و توسعه مناطق محروم و دورافتاده شود.

صنعت توریسم و جذب گردشگر یکی از راهکارهای مهم رها شدن از وابستگی کامل به نقت و فروش مواد خام و اولیه به شمار می‌رود و حالا به نظر می‌رسد که توسط عربستان سعودی مورد توجه خاص و ویژه‌ای قرار گرفته است چراکه بر اساس آمارهای منتشر شده، با بیش از ۱۵۱ طرح و پروژه و اختصاص بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال معادل ۲.۹ میلیارد دلار عزم خود را برای توسعه زیرساخت‌های مذکور جزم کرده است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، به نظر می رسد که عربستان به این نتیجه رسیده است که منابع و ذخایر نفت و همچنین تقاضای جهانی برای این محصول در سالهای آینده به شدت کاهش خواهد یافت و روزی تمام خواهد شد بنابراین از الان به فکر یافتن جایگزینی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی مبتنی بر نفت و درآمدزایی افتاده است.



دیدگاهها بسته شده است.