تاکید بر حمایت از کتاب‌فروشی‌ها

به گزارش عرصه، نهمین نمایشگاه کتاب استان البرز ظهر امروز (یکشنبه، ۲۵ آذرماه) با حضور محمدمهدی احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قبادی، مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری، حجت‌الاسلام صالحی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، مهندس شفقی، فرماندار کرج، قادر آشنا، سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و مقدم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افتتاح شد.

قادر آشنا در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم که با شروع کارم در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در افتتاح نمایشگاه کتاب کرج حضور دارم. در سه ماه باقی‌مانده از سال نیز ۹ نمایشگاه کتاب در استان‌های دیگر برگزار می‌شود.

او با اشاره به تحولات بعد از جنگ جهانی دوم گفت: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در عرصه سیاسی ابراز وجود می‌کند و این در تفکرات نویسندگان آمریکا طراحی شده بود. با پایان یافتن جنگ سرد دو اندیشه کاملاً متضاد در کتاب آخرین انسان و برخورد تمدن‌ها بیان می‌شود.

سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به اسلام‌هراسی در غرب گفت: دعوا و درگیری در جهان کنونی در حوزه فرهنگی، اندیشه و دین است. طالبان، القاعده و داعش برای نشان دادن چهره خشونت‌آمیز از اسلام به وجود آمده‌اند.

آشنا در ادامه گفت: دلیل تداوم انقلاب اسلامی این است که بر مبنای ارزش‌های سیاسی شیعه بنا شده و در دوره‌ای که درگیری اندیشه با اندیشه و قلم با قلم است، تنها راه مقابله با این درگیری ها مطالعه است.

او از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به‌عنوان یک ضرورت و مطالبه جدی نام برد و گفت: در برگزاری نمایشگاه‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بتوانیم عدالت را در بین چرخه‌های تولید کتاب ایجاد کنیم و حمایت از کتاب‌فروشی‌ها نیز در صدر برنامه‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است.

فضاهای مجازی در کاهش مطالعه تأثیر داشته است

همچنین محمدمهدی احمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب کرج گفت: فضاهای مجازی شاید در کاهش مطالعه تأثیر داشته است اما نتوانسته است جای کتاب را بگیرد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاخص‌های توسعه گفت: یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی موضوع کتاب و سرانه مطالعه است و جامعه‌ای دارای اقتدار فرهنگی است که کتاب جزء ارکان اصلی آن باشد. در قرآن سوگندهای زیادی بیان شده و یکی از سوگندها، سوگند به قلم و کتاب است که نشان از جایگاه و توجه ویژه به کتاب دارد.

احمدی در ادامه با اشاره به پیش‌شرط‌های لازم برای سوق دادن جامعه به‌سوی آگاهی و دانش گفت: قرار دادن کتاب در سبد کالای خانوار، نگاه به کتاب به‌عنوان یک فضیلت و بِرَند فرهنگی و توجه به کتاب به‌عنوان یک رکن اجتماعی به‌عنوان پیش‌شرط‌هایی هستند که با توجه به آن‌ها قطعاً موجب ارتقای دانش و آگاهی در جامعه می‌شود.

او در ادامه گفت: ۴۷ میلیارد تومان از اعتبارات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توسعه فرهنگی در سراسر کشور اختصاص یافته است. امیدواریم با این اقدامات نگرانی‌های ما در تشویق افراد جامعه به سمت و سوی کتاب برطرف شود.

احمدی در پایان سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای تأمین کاغذ ناشران گفت: با توجه به گرانی‌های اخیر بازار کاغذ و دغدغه‌های ناشران در این حوزه به این منظور سامانه‌ای برای ثبت و سفارش کاغذ ناشران اختصاص یافته که با ثبت و سفارش ناشران در این سامانه و تأمین کاغذ مورد نیاز مشکلات موجود در این حوزه نیز از بین می‌رود.

نهمین نمایشگاه کتاب استان البرز تا ۳۰ آذر در پارک چمران (باغ گل‌ها) پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.

مبینا خدارحمی



دیدگاهها بسته شده است.