افزایش خطر وقوع جنگ هسته‌ای در جهان با تشدید کشمکش‌ها میان آمریکا و روسیه

به گزارش عرصه به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، روسیه درباره لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هشدار داد، زیرا ممکن است باعث آغاز مسابقه تسلیحاتی و رویارویی مستقیم در جهان شود.

گزارشگر شبکه الحدث گفت: مناقشه بین آمریکا و روسیه درباره پایبندی به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌‌بُرد تشدید شده است تا جایی که مسکو هشدار داد کنار گذاشتن این پیمان که مربوط به دوره جنگ سرد است، ممکن است باعث نبرد جهانی شود.

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد لغو این پیمان ممکن است باعث بروز مسابقه تسلیحاتی و حتی رویارویی مستقیم در جهان شود. بیانیه وزارت امور خارجه روسیه پس از آن منتشر شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، آمریکا را با مطرح کردن تهدید خروج از این پیمان، به تشدید خطر وقوع جنگ هسته ای متهم کرد. سخنان روسیه درباره این پیمان پس از آن آغاز شد که قطعنامه پیشنهادی مسکو به سازمان ملل برای حمایت از این پیمان، رد شد. این پیمان مسکو و واشنگتن را از استقرار موشک های میان برد و کوتاه برد در اروپا منع می کند. این پیمان در واشنگتن در سال ۱۹۷۸ امضا شد و دو کشور بر اساس آن باید موشک های میان برد و کوتاه برد خود را از بین ببرند.

در ادامه این گزارش آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا به طور ضمنی به خروج از این پیمان اشاره کرد. آمریکا روسیه را به استقرار موشک هایی که برد بیش از پانصد کیلومتر دارند، متهم می‌کند که نقض این پیمان محسوب می‌شود. این پیمان از دو طرف می‌خواهد موشک های بالستیک و کروزی را که بُردی بین پانصد و پنجاه تا پنج هزار و پانصد کیلومتر دارند، از بین ببرند.

پوتین تهدید کرد روسیه در برابر استقرار موشک های آمریکا در اروپا دست بسته باقی نخواهد ماند و تدابیر متقابل اتخاذ خواهد کرد. روسیه می گوید آمریکا نه تنها تهدید کرده است از این پیمان خارج خواهد شد، بلکه در امضای توافقنامه جدید برای کاستن از سلاح های راهبردی ”استارت“ مربوط به سال ۲۰۱۰ تعلل می کند.

 



دیدگاهها بسته شده است.