آیا داعشی جدید جایگزین امریکا درسوریه می شود؟

به گزارش عرصه؛ واقعیت آن است که بعد ازپیروزی ایران، روسیه، عراق و سوریه بر داعش در موصل و حلب دیگر موجودیتی خطر آفرین بنام دولت اسلامی در عراق و شام وجود خارجی نظام مند نداشت و از یکسال گذشته به این سو در گیریهای پراکنده با بقایای این جماعت بیش از هر چیز متوجه حذف رسوبات ایدئولوژیکی آن بود.

علی رغم این واقعیت ترامپ در ابتدای ریاست جمهوریش و وقتی که دست برتر ایران، روسیه ترکیه و سوریه در دفع داعش را دید، تهدید به خروج از سوریه کرد و البته در مقابل تامین هزینه ادامه حضورش توسط شیوخ متمول منطقه خلیج فارس مجددا از بقا در سوریه با بهانههایی جدید سخن گفت.

در آن زمان بر همگان روشن بود که ماندن در سوریه خواه با بهانه داعش و خواه با بهانه حذف نظام و رئیس دولت سوریه فقط و فقط یک دلیل دارد که عبارتست از کوتاه کردن دست ایران و البته روسیه از حضور درسوریه.

حالا و پس از گذشت زمان و احیانا مصرف شدن تمامی انچه به عنوان هزینه ماندگاری امریکا درسوریه دریافت شده بود دریافت هزینه "امریکا هایی جدید والبته بیفایده درانتظار "رییس جمهور کاسب قرار داشت.درراس این هزینه ها درگیری احتمالی با ترکها درشمال شرق سوریه بود.

کردهایی که تا این زمان جنگ نیابتی از آمریکا علیه بقایای داعش در این منطقه را عهده دار بودند و در شرایط اخیر و بویژه پس از شکست دادن داعش در"هجین" انتظار مابه از ایی قابل توجه از امریکا داشتند. حداقل انتظار کردها از ترامپ حمایت از آنان در مقابل حمله قریب الوقوع ترک‌ها بود ترامپ چنانچه میخواست این خواسته اکراد را اجابت کند لاجرم باید با ترکها رو در رو میشد و در جنگی حاضر میشد که علی رغم انکه هزینه بربودن، سرانجام و البته مدت زمان بدرازا کشیدن آن روشن نبود.

براین اساس ترامپ ترجیح داد ضمن چشم فروبستن برتقاضاهای اکراد آنان را روی میز معامله با ترکها بگذارد و با فروش ۱۲۰ جنگنده اف ۳۵ و در عین حال وعده بررسی استرداد فتح الله گولن به ترکیه از یکسو درآمدی قابل توجه بدست آورد و از دیگر عدم سقوط ترکیه در دامان روس‌ها (مقوله ای که بشدت ترامپ ازان نگران است) را تضمین کند و بدین سان فارغ البال سوریه را ترک کند درماجرای سویه واقعیت آن است که نه اوباما و نه ترامپ نتوانستند اسد را ساقط کنند و ایران و روسیه را در این کشور شکست دهند و این در حالی است که سقوط نظام سوری و دور کردن دو کشور از سوریه یکی از بزرگترین آرزوهای منطقه ای آنان بود.

اما این بدان معنا نیست ترامپ با خروج از سوریه با آرزوهایش وداع کرده است. بر این اساس دور از ذهن نخواهد بود که روزگاری در آینده ترامپ پس از دریافت هزینه حضور مجدد از متمولین منطقه، هوس بازگشت به سوریه به سرش بزند.

احتمالا تا آن زمان همچنان بهانه ای با نام داعش یا مشابه آن که احیانا دست ساز آمریکا باشد حفط یا خلق خواهد شد با خروج آمریکا از سوریه میتوان انتظار داشت تحرکات داعش پیشتر مرده یا مشابه های آن تشدید شود یا عدم حضور آمریکا در سوریه به شکلی جدی احساس شود. بدیهی است در چنان شرایطی هر چه حجم تحرکات این تروریستها بیشتر شود میزان مطالبه ترامپ افزونتر خواهد شد.

در همین راستا می‌توان خروج ترامپ از سوریه را با هدف تحلیل بردن توان ایران و روسیه در مواجهه با داعش یا داعشیان جدید التاسیس امریکایی نیز به بررسی نشست، مساله ای که تا اینجای کار محکوم به شکست دانست تجربه ۷ ساله بحران سوریه نشان میدهد ایران روسیه وسوریه نه تنها درمقابله باداعش بلکه درنبرد با هزاران گروه ریز و درشت تروریست در سوریه دست برتر را داشته اند.

منبع: العالم

 



دیدگاهها بسته شده است.