دایناسور‌هایی که مواد مخدر مصرف می‌کردند!

به گزارش عرصه؛  آزمایش روی نمونه یافت شده نشان می دهد، قارچ یاد شده تا حدّ زیادی به قارچ (ارگوت) شباهت دارد. ارگوت یک نوع قارچ انگلی است که از آن در تولید دارویی در دسته روان گردان ها استفاده می شود؛ اسید لایزرژیک دی ایتل امید «ال اس دی: LSD» که در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است.

 

دانشمندان بر این باورند که دایناسورها مواد مخدّر مصرف می کردند در پسِ این کشف عجیب، یک فسیل کوچک است که به صد میلیون سال پیش بازمی گردد.

دانشمندان نمونه ای از قارچ های توهم زا و هذیان آور را در سنگ های کهربا کشف کرده اند. این قارچ های مخدّر ۱۰۰ میلیون سال پیش یعنی در زمانی که دایناسورهای گیاهخوار عظیم الجثه روی زمین زندگی می کردند، در میان علف هایی که دایناسورهایی همچون دیپلودوکس و استگوسور می خورده اند، وجود داشته است.

آزمایش روی نمونه یافت شده نشان می دهد، قارچ یاد شده تا حدّ زیادی به قارچ (ارگوت) شباهت دارد. ارگوت یک نوع قارچ انگلی است که از آن در تولید دارویی در دسته روان گردان ها استفاده می شود؛ اسید لایزرژیک دی ایتل امید «ال اس دی: LSD» که در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است.

این کشف شگفت انگیز را دانشمندان دانشگاه اورگان آمریکا و اداره پژوهش های کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی آمریکا انجام داده است. «جرج جونیور» از دانشکده علوم دانشگاه اورگان و تیم تحقیق که نتایج پژوهش را در مجله Palaeodiversity منتشر کرده می گوید: ممکن است این قارچ در بیشتر مواقع در کنار چمن رشد کرده و همزمان به عنوان یک ماده طبیعی سمّی و توهم زا باشد.

او افزود: شکی نیست که دایناسورهای سوروپود از قارچ های توهم زا تغذیه می کردند اما دقیق نمی توانیم درباره اثری که روی آنها داشته صحبت کنیم.

گفتنی است، قارچ ارگوت غذایی تلخ و منفور در میان چارپایان است و هنوز در کشاورزی و چراگاهها و تولید دانه ها و گیاهان طبیعی یک مشکل به شمار می رود. در علوم زیستی و تاریخ انسان و حیوان آمده است که خوردن قارچ ارگوت باعث توهم و هذیان، رفتارهای عجیب، تشنّج، درد شدید و حتی مرگ می شود.

منبع: روزیاتو

 

 



دیدگاهها بسته شده است.