​​​​​​​در سفر اعلام‌نشده پامپئو به بغداد چه گذشت؟

به گزارش عرصه؛ «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از سفر اعلام‌ نشده به عراق در روز چهارشنبه با شماری از مقام‌های این کشور، مقام‌های کرستان عراق و برخی مقام‌های دیگر دیدار کرد.

سفر پامپئو بخشی از تور هشت جانبه او به کشورهای منطقه است که گفته شه هدف آن اطمینان دادن به شریکان و متحدان آمریکا درباره بیانیه ناگهانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه است. بعد از بیانیه ترامپ گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خروج ۵۲۰۰ نظامی آمریکا از عراق مطرح شد.

پامپئو گفت که در سفر به عراق با مقام‌های این کشور درباره تصمیم ترامپ در خصوص سوریه رایزنی کرده، اما محور گفت‌وگوها بر تقویت دولت عراق جهت جلوگیری از بازگشت دوباره داعش و کاستن از نفوذ ایران استوار بوده است.

او در بغداد با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق، «برهم صالح»، رئیس‌جمهور این کشور، «محمد الحکیم»، وزیر خارجه عراق و «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

پامپئو بعد از ترک بغداد و سفر به اربیل گفت: «در عراق این درک مشترک وجود داشت که مبارزه با داعش و مبارزه برای مهار ایران اهدافی واقعی و مهم هستند.»

یکی از جنبه‌های کلیدی تصمیم آمریکا برای خارج کردن ۲۰۰۰ نظامی این کشور از سوریه اثراتی است که این اقدام بر عملیات ترکیه علیه کردهای هم‌پیمان آمریکا در سوریه خواهد داشت. تنش‌های میان مقام‌های آمریکایی و ترکیه‌ای اخیراً بر سر این موضوع بالا گرفته و آنکارا از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بابت مانع‌تراشی در اجرای تصمیم ترامپ برای خروج انتقاد کرده است.

پامپئو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت در مسئله رسیدگی به مناقشه ترکیه با شبه‌نظامیان کرد در شمال شرق سوریه پیشرفت‌هایی حاصل شده و آنکارا متعهد شده که از کردهای هم‌پیمان آمریکا محافظت خواهد شد.

سفر پامپئو دو هفته بعد از سفر مخفیانه ترامپ به بغداد و دیدار با نظامیان آمریکایی در غرب عراق صورت گرفت. بسیاری از عراقی‌ها این سفر را تضعیف حاکمیت عراق دانسته و خواستار اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شدند. پامپئو در سفر به عراق از پاسخگویی به سوالات خبرنگاران درباره ماندن نظامیان آمریکایی در عراق طفره رفت.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده پامپئو در دیدار با عادل عبدالمهدی بر تعهد آمریکا بر حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تأکید کرده است. طبق این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر عراق درباره «استقلال انرژی» عراق هم رایزنی کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این گفته‌اند کاستن از وابستگی عراق به ایران در زمینه انرژی را یکی از محورهای سیاست خود برای کاستن از نفوذ تهران در بغداد می‌دانند.

منبع:فارس

 



دیدگاهها بسته شده است.