اولین بازگشت شبانه کپسول دراگون به زمین

به گزارش عرصه و به نقل از اسپیس، کپسول دراگون(Dragon) متعلق به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس(SpaceX) یکی دیگر از ماموریت‌های فضایی خود را برای این شرکت با موفقیت به انجام رساند و برای اولین بار در هنگام شب از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت.

کپسول دراگون در حالی که حامل تجهیزات و آزمایش‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، از بازوی رباتیک این ایستگاه جدا شد و به سوی زمین بازگشت.

پس از چندین ساعت نزول طولانی به سمت زمین، چتر این کپسول بر فراز اقیانوس آرام باز شد و حدود ساعت ۹:۱۵ شب به وقت محلی فرود آمد.

اسپیس‌ایکس یک کشتی در اقیانوس آرام برای دریافت و حمل و انتقال این کپسول به کالیفرنیا تهیه دیده بود.

این اولین بازگشت و فرود شبانه برای شرکت فضایی اسپیس ایکس بود که از آسمان صاف و نور ماه کمک گرفت.

کپسول دراگون روز ۸ دسامبر به ایستگاه بین المللی فضایی رسیده بود و ۳ تن بار از جمله غذا، لوازم و تجهیزات و آزمایشات را به همراه خود برده بود.

تخلیه کپسول و بارگذاری مجدد آن و راهی کردنش به سمت زمین چند هفته طول کشید. فضانوردان در ایستگاه فضایی مجبور بودند چند روز منتظر بمانند تا کپسول شرایط بازگشت را پیدا کند، زیرا نگرانی‌هایی در مورد شرایط آب و هوا در منطقه این عملیات وجود داشت که موجب تاخیر در بازگشت دراگون شد.

بازگشت موفقیت‌آمیز کپسول دراگون پس از یک هفته بد برای شرکت اسپیس‌ایکس اتفاق افتاد، چرا که “ایلان ماسک” بنیان‌گذار این شرکت به منظور تامین هزینه پروژه‌های آتی شرکت می‌خواهد ۶۰۰ کارمند خود، یعنی یک دهم نیروی فعال در شرکت اسپیس‌ایکس را اخراج کند.

این شرکت معتقد است که این کار برای تضمین ادامه پروژه‌های آینده لازم است.

اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرده است که در حال انجام اقدامات لازم برای تبدیل شدن به یک شرکت لاغرتر است و نمی‌خواهد دچار مشکلاتی شود که در گذشته گریبان سازمان‌های دیگر را گرفته و آنها را ورشکسته کرده است.

در این بیانیه آمده است: اسپیس‌ایکس باید به عنوان یک شرکت ارزان‌تر به کار خود ادامه دهد تا هم بتواند به ارائه خدمات به مشتریان خود ادامه دهد و هم در توسعه فضاپیمای میان سیاره‌ای و اینترنت ماهواره‌ای جهانی موفق شود. چرا که هر یک از این کارها، حتی زمانی که به طور جداگانه برای تحقق آنها تلاش شده، سازمان‌های دیگر را به ورشکستگی کشانده است.

در ادامه آمده است: این بدان معنی است که ما باید کار را با اعضای با استعداد و سخت‌کوش تیم خود ادامه دهیم. ضمن اینکه قدردان همه کارهایی که همکارانمان انجام داده‌اند، هستیم و تعهدشان به اسپیس‌ایکس را می‌ستاییم. این اقدام فقط به دلیل چالش‌های بسیار دشوار پیش رو انجام می‌شود و در غیر این صورت ضرورتی بر این کار وجود نداشت.

انگیزه این شرکت از اخراج می‌تواند ذخیره سرمایه اضافی برای ماموریت‌های چند سال آینده تا زمانی که استارشیپ و استارلینک بتوانند شروع به کسب درآمد کنند، باشد.



دیدگاهها بسته شده است.