هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی ونظام‌های پرداخت آغاز به کار کرد

هشتمین همایش سالانه «بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت»، با حضور اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دیواندری در هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت گفت: امروزه عملکرد نظام بانکی و اقتصاد جهانی، بر اساس اعتمادی که به واسطه‌هایی نظیر بانک‌ها و دولت‌ها داریم، شکل می‌گیرد؛ به نحوی که در دنیای کسب و کار نیز، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و عظیم‌ترین ثروت‌ها از طریق تبدیل‌شدن به یک واسطه شکل‌ می‌گیرند که این واسطه‌ها، با قرار گرفتن در نقش «نهاد اعتماد»، یک تراکنش و مبادله‌ای را بین طرفین به سرانجام رسانده و سهم خود را از این بین بر می‌دارند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: تکنولوژی بلاک‌چین در تلاش است تا معنای اعتماد را به عنوان عنصری که در دل معماری سیستم‌های بشری شکل گرفته است، دوباره تعریف کند؛ این نظم جدید به طرفین اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به داشتن اعتماد به طرف مقابل و تنها بر اساس قواعد مورد پذیرش که در قالب الگوریتم‌های ریاضی تعریف شده، به انجام مبادله و تراکنش بپردازند.

وی با بیان اینکه چنین تحولی باعث می‌شود که ماهیت اعتماد از «عامل انسانی» به «مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها» تغییر یابد و در نتیجه نه فقط صنایع بسیار قدیمی، بلکه بسیاری از فعالیت‌های تجاری که مدل کسب‌ و کارها آن مبتنی بر نهاد اعتماد و واسط شدن در مبادلات است، در معرض این دگرگونی قرار خواهند گرفت، گفت: با توجه به اینکه ایفای این نقش در نهادها و واسطه‌گری‌های بخش مالی بیش از سایر بخش‌ها و صنایع برجسته است، کم توجهی در همراهی با تحولات ناشی از انقلاب بلاک‌چین می‌تواند در آینده نه چندان دور، صنعت بانکی را از فرصت‌های سودآور و ورود به مدل‌های کسب‌ و کار نوین محروم سازد.

دیواندری گفت: پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مرجع تخصصی شبکه بانکی در انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی آمادگی دارد تا با ارتقاء آگاهی فعالان صنعت بانکداری از فناوری بلاک‌چین به عنوان یکی از نوآوری‌های متحول‌کننده صنعت بانکی در دهه آتی، مسیر حرکت بانک‌ها در این بستر را هموار نماید و از اجرای پروژه‌های غیرضروری که تنها منجر به هدر رفت منابع مالی شبکه بانکی می‌شود، جلوگیری نماید.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای متداول این فناوری نوین، گسترش ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین است که تحت عنوان رمزارزها شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع از ارزها، همانند غیرمتمرکز بودن، پایین بودن هزینه‌های انتقال، سرعت بالا در انتقالات بین‌المللی و فرامرزی، در همایش امسال، محورهای مهمی همچون انواع رمزارزها، چارچوب‌ها و محیط‌های قانونی و مقرراتی، مسائل فقهی رمزارزها و کاربری رمزارزهای ملی، منطقه‌ای و جهانی مورد بررسی و تبادل نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: از آنجا که بخش مالی و صنعت بانکداری هر کشور یکی از بارزترین و ملموس‌ترین حوزه‌هایی است که جلوه‌گاه عینی کاربرد فناوری است،. اکنون در مسیر انقلاب‌بلاک‌چین می‌توان با ارایه یک پاسخ سیاستی مناسب با استفاده از تجارب موفق بین‌المللی، تجربه ارزشمند و سودآوری را برای اقتصاد ایران و کسب‌وکارهای داخلی خلق کنیم. هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با محوریت این تحول می‌تواند با توجه به گفت وگوی کارشناسان ارشد نظام فناوری، مالی و بانکی کشور در ایجاد موقعیت هم افزایی برای تحقق تحول در نظام بانکداری با استفاده از بلاک‌چین و بررسی دیدگاه‌ها موقعیت مناسبی را فراهم کند.

گفتنی است، هشتمین همایش «بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت»، قبل با حضور اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی و ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حال برگزاری است.

این همایش با محور «انقلاب بلاک‌چین‌ها» امروز و فردا با حضور مقامات ارشد نظام بانکی برگزار می‌شود.

کد خبر ۴۵۲۶۸۸۰


دیدگاهها بسته شده است.