مدیریت ریسک در نهادهای مالی به معنای حذف مخاطرات نیست

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مدیریت ریسک به مفهوم حذف ریسک های مالی نیست، گفت: سپر ریسک مالی ابزاری موثر برای بازار سرمایه است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید فلاح پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عصر امروز در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در مراسم رونمایی از سپر ریسک مالی با بیان اینکه بحث مدیریت ریسک برای تمام کسب و کارها اهمیت دارد، گفت: مدیریت ریسک به معنای حذف ریسک نیست و مفهوم مدیریت ریسک در نهادهای مالی به خاطر ماهیت این نهادها اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در نرم افزار تولیدی سپر ریسک مالی، تمام ریسک‌ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: مفهوم مدیریت ریسک در پیاده سازی بسیار مهم است و باید با نظام مدیریت واقعی و قوانین کشور تطبیق داشته باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه بر اساس ساختار سازمانی واحد مدیریت ریسک باید زیر نظر مدیرعامل سازمان باشد گفت: مدیریت ریسک در یک سازمان نه تنها موجب قفل شدن فعالیت‌های یک سازمان نمی‌شود بلکه کمک کننده نیز خواهد بود.

فلاح پور تصریح کرد: باید میان کاری که صورت می‌گیرد و مدیریت ریسک تعادلی برقرار باشد و نکات مهمی در این رابطه رعایت شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه همت ایجاد شده از سوی تولیدکنندگان این نرم افزار برای مدیریت ریسک ستودنی است گفت: با نگاه یکپارچه ای که در این نرم افزار مورد توجه قرار گرفته نظام‌های داخلی تأمین سرمایه تقویت شده و تمامی ساختار تأمین سرمایه کشور، امکان استفاده از این خدمات را دارند.

همچنین محمودرضا خواجه نصیری، عضو هیأت مدیره بورس تهران، در این مراسم گفت: ما در مسیر توسعه خود برنامه ریزی های مختلفی داشتیم و این برنامه ریزی ها سبب شد تا هم اکنون تمدن بزرگترین صندوق کشور، بزرگترین درگاه اینترنتی کشور و بزرگترین شرکت نرم افزاری کشور شناخته شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به دنبال آن بودیم تا فرآیند توسعه را به سمت خدمات مالی سوق دهیم گفت: بر همین اساس کلینیک درمانگری مالی را تأسیس کردیم تا بتواند تأثیرات مثبتی بر بازار سرمایه کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: بیشترین قراردادهای مشاوره در بین مسئولین بازار سرمایه کشور را داشته ایم و البته برای بزرگ شدن باید بزرگ فکر کرد که بر همین اساس در خصوص ریسک فکر کردیم چراکه بعد از رشد، ثبات یک نهاد مالی است که اهمیت دارد.

خواجه نصیری با بیان اینکه ۲۸ ماه کامل بر روی مفهوم مدیریت ریسک کار کردیم و از برترین‌های این حوزه برای همکاری دعوت به عمل آمد، گفت: مجموع این تلاش‌ها، به ایجاد مدل مفهومی در خصوص ریسک نهادهای مالی و تولید نرم افزار جامع مدیریت ریسک منجر شد.

وی ادامه داد: با سپر ریسک مالی تمدن می‌توان مفهوم مدیریت ریسک را برای تمام نهادهای مالی اجرایی کرد تا به عنوان یک ساختار قابل اتکا مورد توجه قرار داشته باشد؛ به کمک این نرم افزار در لحظه تمام سرفصل‌های ریسک یک نهاد مالی سنجیده می‌شود و هزینه، فایده و شرایط ریسک نهادهای مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کد خبر ۴۵۹۹۷۰۱


دیدگاهها بسته شده است.