تلاش ترامپ برای جلوگیری از اِفشای رسوایی‌ها

 به گزارش عرصه؛ این روزها دامنه تقابل نمایندگان و منتقدان سرسخت ترامپ در حزب دمکرات به دلیل اقدامات خلاف قانون رئیس جمهوری آمریکا افزایش یافته و نامزدهای جدید انتخاباتی که کارزار خود برای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را کلید زده‌اند، فشار و عرصه را برای جمهوری‌خواهان تنگ‌تر کرده‌اند.

پنجشنبه هفته گذشته بود که گزارش سانسور شده مربوط به تحقیقات«رابرت مولر» بازپرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا منتشر شد.

براساس گزارش مولر، نه ترامپ در مورد کارشکنی در اجرای عدالت رفع اتهام شد و نه او در ارتباط با این مساله، شریک جرم به حساب آمد اما مولر اعلام کرد که راه برای کنگره در انجام تحقیقاتش در این پرونده باز گذاشته است.

این مساله سبب شد تا نمایندگان دمکرات مجلس در کمیته قضایی از «رابرت مولر» بازرس پرونده و برخی از اطرافیان رئیس جمهوری بخواهند با حضور در کنگره درخصوص گزارش مولر شهادت علنی و عمومی بدهند.

با توجه به فشار همه‌جانبه نمایندگان دمکرات در مجلس برای شفاف‌سازی این پرونده، ترامپ روز گذشته (چهارشنبه) مخالفت خود را با شهادت دادن مشاوران کنونی و سابقش در کنگره درباره گزارش مولر اعلام کرده است.

پیش از این گفته شده بود، برای شهادت در کنگره، احضاریه‌ای برای «دان مک گان» ارسال شده بود اما کاخ سفید به دنبال جلوگیری از حضور او بوده است.

همچنین به یک مقام امنیتی دولت آمریکا گفته شده به احضاریه دمکرات‌های مجلس توجهی نکند.

طبق گزارش شبکه سی‌ان‌ان، ترامپ دیروز(سه‌شنبه) تاکید کرده که حضور مشاوران کنونی و سابقش در کنگره برای شهادت دادن پس از انتشار گزارش رابرت مولر دیگر ضرورتی ندارد. « دیگر لازم نیست مشاورانم در کنگره حاضر شوند و برای کمیته هایی که حزبی هستند، شهات دهند.»

ترامپ به روزنامه واشنگتن پست گفته، «نمی‌خواهم مقامات دولتم به یک حزب پاسخگو باشند.»

رئیس جمهوری آمریکا در حالی دمکرات‌های کنگره را به سوءاستفاده از گزارش مولر برای رسیدن به اهداف سیاسی مورد نظرشان متهم کرده است که نمایندگان دمکرات مجلس، یافته‌های گزارش مولر را «نقشه راهی» برای کنگره برای آغاز تحقیقات از تخلفات ترامپ دانسته و معتقدند نتایج گزارش مولر شواهد محکمی مبنی بر نقش رئیس جمهوری در پیشگیری از اجرای عدالت دارد.

ادامه مانع‌تراشی در برابر رسوایی مالیاتی

موضوع دیگری که نگرانی رئیس جمهوری آمریکا را از زمان تبلیغات انتخابات ۲۰۱۶ به همراه داشته، مخالفت با انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی اوست و همچنان سرسختانه در مقابل خواسته نمایندگان مجلس مقاومت می‌کند.

براساس گزارش روزگذشته (چهارشنبه) رسانه‌های آمریکا، دونالد ترامپ دوشنبه گذشته شکایت حقوقی را ثبت کرد تا مانع صدور احضاریه کمیته مجلس نمایندگان برای موسسه حسابداری مسئول رسیدگی به امور مالی‌اش شود.

ترامپ هدف از این کار را جلوگیری از دست یافتن نمایندگان دمکرات به سوابق شخصی و تجاری‌اش اعلام کرده است.

اوایل فروردین‌ماه امسال «ریچارد نیل» رئیس کمیسیون امور مالی و مالیات مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات در نامه‌ای به اداره مالیات، انتشار اظهارنامه‌‌های مالیاتی دونالد ترامپ و چند شرکت متعلق به او را در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ خواستار شد.

براساس این درخواست که شامل دریافت اطلاعات و جزییات مربوط به حسابرسی‌های مالیاتی احتمالی دونالد ترامپ ‌است، تا ۲۱ فروردین ماه برای انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس‌ جمهوری آمریکا مهلت داد شد اما دولت ترامپ توجهی به این درخواست نکرد.

با این حال «ریچارد نیل» با پافشاری اعضای دموکرات کنگره، در نامه ای دیگر به سازمان خدمات درآمد داخلی این کشور تا سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) مهلت دیگری دادند تا اظهارنامه های مالیاتی ترامپ را منتشر کند.

طبق قوانین آمریکا، «نیل» تنها عضو مجلس نمایندگان است که اجازه دارد به سوابق مالیاتی شهروندان دسترسی مستقیم داشته باشد.

در این نامه خطاب به «چارلز رتیگ» کمیسر سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا تصریح شده که عمل نکردن این نهاد مالیاتی به مهلت جدید، به منزله رد درخواست کنگره خواهد بود.

این اقدام سبب واکنش ترامپ شده و او اعلام کرده برای جلوگیری از دسترسی کنگره به سوابق مالی‌اش شکایت حقوقی می‌کند.

وی پیش از این در واکنش به نامه رسمی کنگره گفته بود، بررسی حسابرسی‌های مالیاتی او از مدت‌ها پیش آغاز شده و به دلیل «پیچیده بودن اظهارنامه‌های مالیاتی‌اش»، تمایلی به افشای آنها ندارد.

کمیته ناظر بر فعالیت دولت که «الایجا کامینگز» از نمایندگان دمکرات ریاست آن را برعهده دارد، به دنبال دسترسی به هشت سال اطلاعات مالی ترامپ از موسسه حسابرسی «مازارس یو.اس.ای» است.

طبق شکایت حقوقی رئیس جمهوری آمریکا و شرکت او، احضاریه کنگره «فاقد اعتبار و غیرقابل اجراست، زیرا هیچ قصد و مقصود پارلمانی مشروعی ندارد».

اقدام ترامپ، ادامه راه «ریچارد نیکسون» رئیس جمهوری پیشین (۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴) از حزب جمهوری‌خواه آمریکاست که از انتشار داوطلبانه اظهارنامه‌های مالیاتی خود سرباز زدند.

از دیگر تلاش‌های کاخ سفید در مقابله با افشا شدن پرونده مالیاتی‌ ترامپ، درخواست «استیو منوشن» وزیر خزانه‌داری آمریکا از مجلس نمایندگان برای دادن فرصت حدود دو هفته‌ای به او برای تصمیم‌گیری درباره ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس جمهوری به مجلس است.

کمیته مالی و مالیات مجلس نمایندگان تا سه‌شنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) به وزیر خزانه‌داری مهلت داده بود اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ را به این کمیته ارائه کند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، منوشن در این نامه خطاب به به «ریچارد نیل» رئیس کمیته مالی و مالیات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده تا ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) تصمیم نهایی خود را در این زمینه خواهد گرفت.

طبق اعلام وزیر خزانه‌داری، او مشغول مشورت با وزارت دادگستری است زیرا مدعی شده که «شک و تردیدهای زیادی درباره تطابق این درخواست با قانون اساسی» وجود دارد.
البته «میک کالوینی» رئیس دفتر کاخ سفید پیشتر در این زمینه دموکرات‌ها را به «سیاسی‌کاری» برای «جلب توجه» متهم کرده و گفته بود، انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا «هرگز رخ نخواهد داد و دموکرات‌ها نیز این مساله را می‌دانند.»

با توجه به این رویکردهای دولت ترامپ، دمکرات‌ها تلاش خود را برای استیضاح رئیس جمهوری دوچندان کرده‌اند و بحث جدی میان نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این زمینه شکل گرفته است.

هرچند این مساله، واکنش‌های شدید ترامپ را به همراه داشته به طوری که امروز در توئیتر از دمکرات‌ها انتقاد کرد و نوشت: «دمکرات‌های رادیکال چپ با رهبران خود در رسانه‌ها با اخبار جعلی، کاملا دیوانه شده‌اند. به گمانم این بدان معناست که برنامه جمهوری خواهان، موثر واقع شده است. منتظر خبرهای بیشتری باشید.»

این تقابل، با شروع به کار تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمههوری ۲۰۲۰ همچنان با شدت بیشتری ادامه یافته و کارشناسان بر این باورند که در این کارزار میان دو حزب رقیب جدال سختی ایجاد خواهد شد که نقش تعیین کننده ای در بازی انتخاباتی با افکار عمومی این کشور خواهد داشت.

منبع:ایرنا

 



دیدگاهها بسته شده است.