ظاهرتان درباره سلامتی‌تان چه اطلاعاتی می‌دهد؟

 به گزارش عرصه؛ آیا ظاهری خسته دارید؟ یا آرنجتان پوسته‌پوسته شده و پینه بسته؟ شاید بدنتان می‌خواهد چیزی بگوید. ارتباط بسیار محکمی میان ظاهر بدن و اتفاقاتی که در داخل بدن می‌افتد، وجود دارد.

حتی رایج‌ترین مشکلات زیبایی مانند ناخن‌های شکننده و پوستی مات می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات پنهانی باشد که در زیر پوستتان مخفی شده‌اند. هر چند وقت یک‌بار چند مورد را که در ادامه توضیح داده‌ایم، بررسی کنید تا در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایید.

اگر موهای بدن یا صورتتان ضخیم و تیره هستند، ممکن است نشان‌دهنده سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشد. منظورمان وجود چند تار موی باریک نیست. موهایی که نشان‌دهنده این سندرم هستند، به اندازه‌ای ضخامت دارند که موچین نمی‌تواند آن‌ها را بکند. این موها در نواحی رشد می‌کنند که مختص مردان است، مانند گونه‌ها، چانه، قفسه سینه و کمر.

اگر ناخن‌هایتان شکننده هستند، ممکن است نشان‌دهنده قارچ باشد. این مشکل ناخوشایند است؛ اما واقعیت دارد. بستر ناخن فضای مناسبی برای قارچ‌ها است.

قارچ‌ها لایه‌ گرم و مرطوب پوست را دوست دارند تا از آن تغذیه کنند. زمانی که انگل وارد بستر ناخن می‌شود، ناخن‌ها به تدریج می‌شکنند یا لبه‌هایشان تکه‌تکه می‌شود. اگر ناخن‌های هر دو دست شکننده هستند، احتمالاً بدین معناست که دست‌هایتان را بیش‌ازاندازه می‌شویید. مکمل‌هایی که حاوی کراتین هستند، ناخن را تقویت می‌کنند.

اگر بخشی از پوستتان سرخ و پوسته‌پوسته شده، نشان‌دهنده بیماری سوریاس است. این مشکل تنها یک مشکل پوستی نیست. سوریاس یک اختلال خودایمنی است که در هر سنی مشاهده می‌شود و با التهاب در بدن ارتباط دارد. زخم‌های روی پوست به ویژه روی پوست سر، آرنج‌ها و زانوها جزو علائم رایج محسوب می‌شوند. با این حال سوریاس متوسط تا شدید با بیماری‌های قلبی نیز ارتباط دارد.

یک سری داروهای خوراکی و موضعی و فوتوتراپی می‌توانند از گسترش این مشکل جلوگیری کنند.

اگر دچار جوش‌های دائمی هستید، نشان‌دهنده عدم تعادل هورمونی است. جوش‌ها تنها مختص نوجوانان و جوانان نیستند. جوش‌ها ممکن است در دوران قبل از شروع یائسگی نیز شروع شوند. با کاهش سطح استروژن و پروژسترون، تعادل هورمونی بدن به سمت تستوسترون می‌رود و باعث بروز چربی‌هایی می‌شود که منافذ روی پوست را مسدود می‌کنند. این جوش‌ها معمولاً در خط فک مشاهده می‌شوند.

اگر پوستی خشک و لک‌دار دارید، نشان‌دهنده کمبود امگا ۳ است. با افزایش سن، غدد چربی بدن، چربی کمتری تولید می‌کنند و در نتیجه پوست کمتر نرم می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ به سلامت پوست کمک می‌کنند؛ زیرا از بروز التهاب در پوست خشک جلوگیری می‌کنند. اگر دچار کمبود امگا ۳ باشید، پوستتان می‌خارد و لک‌دار می‌شود.

مصرف مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مانند گردو، تخم کتان و ماهی‌های آب‌های سرد به جبران کمبود امگا ۳ کمک می‌کند. اگر هنوز نگران کمبود هستید، از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید.

اگر موهایتان نازک است، نشان‌دهنده کم‌کاری غده تیروئید است. زمانی که غده تیروئید کم‌کار شود، بسیاری از فولیکول‌های مو به مرحله استراحت می‌‌روند. از آنجا که موها به حالت طبیعی می‌ریزند، موی جدید به جای موهای ریخته رشد نمی‌کند و شما متوجه می‌شوید که پوست سرتان آشکار شده است. هورمون‌های ترکیبی و درمان‌های دیگر به رفع مشکل کمک می‌کنند.

یک علت دیگر نازک شدن مو، کاهش سطح استروژن است. در زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند، مصرف مکمل ویتامین‌های گروه ب به همراه کلاژن باعث رفع مشکل خواهد شد. اگر اخیراً نوزاد خود را به دنیا آورده‌اید، نگران نباشید. به مرور زمان و در عرض ۶ ماه، حجم موهایتان به حالت عادی باز می‌گردد.

 



دیدگاهها بسته شده است.