ناگفته‌های دعوای اوباما و هیلاری!

 به گزارش عرصه؛سی‌ان‌ان از محتویات کتابی رونمایی کرد که در آن پیتر بیکر، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز از حال و هوای اوباما و کاخ سفید در فردای پیروزی ترامپ پرده برمی‌دارد.

در کتاب «اوباما: ندای تاریخ» آمده است: رئیس‌جمهور سابق آمریکا زمانی که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شکست خورد، به شدت از این اتفاق خشمگین شده بود.
 
او این اتفاق را نتیجه ناتوانی کلینتون در ارسال پیام‌های مناسب به مردم با هدف کسب پیروزی در انتخابات می‌دانست. اوباما همچنین این شکست را سوزناک و دردآور خوانده بود.

کتابی در ایالات متحده آمریکا منتشر شده است که از باراک اوباما در فردای شکست دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌گوید. جایی که اوباما شکست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها را که مورد حمایتش هم بوده یک توهین شخصی قلمداد کرده است.

 
به گزارش سی‌ان‌ان، اخیرا در کتابی فاش شده است که باراک اوباما پس از شکست بزرگ وزیر خارجه سابقش در انتخابات ریاست جمهوری بسیار عصبانی و ناراحت شده است. 

این کتاب که قرار است هفته بعد منتشر شود، گفته است که وی این شکست را عمدتا به دلیل عملکرد بد هیلاری کلینتون ارزیابی می‌کند. 

بر اساس محتوای کتابی به قلم پیتر بیکر، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «اوباما: ندای تاریخ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا زمانی که هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ از دونالد ترامپ شکست خورد، به شدت از این اتفاق خشمگین شده بود. او این اتفاق را نتیجه ناتوانی کلینتون در ارسال پیامی بر مبنای موفقیت‌های سیاسی‌اش با هدف کسب پیروزی در انتخابات می‌دانست. به نوشته این کتاب، اوباما در آن زمان گفته بود: این اتفاق دردناک است. 

بیکر در کتابش نوشت: شاید اوباما کاندیدای این انتخابات نبوده باشد، اما برای او سخت بود که این نتیجه را «توهین شخصی» تلقی نکند چرا که در زمان کمپین انتخاباتی چنین توصیفی از این اتفاق داشت.

بیکر در ادامه کتابش نوشت: اوباما به شدت درگیر نتیجه این انتخابات بود و تصور می‌کرد که مردم آمریکا نخواسته‌اند او را با یک مرد «خودنما و دلقک» که برگ برنده‌هایش صرفا ورشکستگی‌های مکرر، ازدواج‌های سریالی و پیام‌های نژادپرستانه بودند، جایگزین کنند.

به نوشته این کتاب، اوباما بعد از این انتخابات به یکی از دستیارانش گفت: من اقتصاد خوبی را تحویل ترامپ دادم. هیچ حقایق و هیچ تبعاتی هم علیه او وجود ندارد و اکنون خیال او از این بابت راحت است. 

بیکر نوشت: اوباما بخش عمده خشمش را متوجه هیلاری کلینتون که در زمان ریاست جمهوری او وزیر امور خارجه بود، کرده و گفت: او یک کمپین ریاست جمهوری بی‌روح را رهبری کرد. اوباما متذکر شد: هیچ کس او را مجبور نکرده بود صد‌ها هزار دلار پول از گلدمن ساکس و دیگر ستون‌های وال‌استریت دریافت و یک کمپین با مدیریت ضعیف را رهبری کند بعد هم در شعار خود بگوید ما در کنار هم قدرتمندتر هستیم.

 
با این حال اوباما عادت داشت که از انتقاد مستقیم از ترامپ در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش خودداری کند، اما بعدا به جمع دموکرات‌هایی که به شدت منتقد سیاست‌های ترامپ بودند، پیوست. 

اوباما همچنین بر اساس گزارش‌ها، از زمان انتخابات میان دوره‌ای نوامبر گذشته مکرر با کاندیدا‌های ریاست جمهوری حزب دموکرات به مذاکره پرداخته است. نویسنده کتاب «اوباما، ندای تاریخ» با شاهدان مختلفی که در روز شکست هیلاری کلینتون در کاخ سفید بوده‌اند، مصاحبه کرده است.

دیوید رمنیک، از نیویورکر به نویسنده این کتاب از روز شکست می‌گوید. او به بیکر گفته است که به یاد دارد اوباما نیرو‌ها و کارکنان خود را به اتاق بیضی شکل دعوت می‌کند و می‌گوید که این شکست سوزناک و دردآور است. 

اوباما به پیروزی ترامپ نگاهی شکاکانه دارد و می‌گوید که او از اینکه مردم یک فرد خام را به جای فردی با تجربه برگزیده‌اند، شک دارد. البته بیکر تصریح می‌کند که اوباما و تیم وی از خطا‌های هیلاری کلینتون هم غافل نشده‌اند. او اعتقاد دارد که هیلاری کلینتون نتوانسته اهداف اقتصادی خود را به زبان خوبی برای مردم آمریکا ترجمه کند.

ترامپ، اما برای پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۶ به همان شیوه‌ای متوسل شد که خود باراک اوباما با استفاده از آن ۸ سال پیشتر توانسته بود راهی کاخ سفید شود. او هیات حاکمه در واشنگتن را فاسد نشان داد، درست کاری که ترامپ در این سال کرد. ترامپ در این انتخابات هیلاری کلینتون را برآمده از وضعیت موجود خواند و توانست در انتخابات به‌عنوان برگ برنده برای پیروزی‌اش استفاده کند. 

اوباما در این زمینه گفته است: «بسیاری از این مشکلات را هیلاری خود به وجود آورد». این در حالی است که این اوباما بود که اجازه نداد جو بایدن، معاونش در آن سال به رقابت با دونالد ترامپ بپردازد و از پیروزی هیلاری کلینتون مطمئن بود.

بیکر می‌نویسد: ترامپ در روز انتخابات مانند دیگر آمریکایی‌ها از خواب برخاست و گفت که مردم کلید بمب‌های هسته‌ای را به وی نخواهند داد. از نظر وی این یک جوک بود. او بر این باور بود که مردم هرگز به سمت او چرخش پیدا نخواهند کرد. 

در شبی هم که انتخابات تمام شده بود، باراک اوباما در سالن تئاتر کاخ سفید در حال تماشای فیلم بود که زنگ‌های خطر برایش به صدا در آمد. بنا به گفته میشل اوباما که در کتاب خاطراتش منتشر شده است، اوباما گفته است: نتیجه انتخابات در فلوریدا به نظر عجیب می‌آید.

با این حال ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود و اوباما نتیجه انتخابات را می‌پذیرد و سعی می‌کند که در کمال آرامش قدرت را به دست جمهوری‌خواهان بسپارد.

 
در هنگام ملاقات با ترامپ در کاخ سفید هم اوباما پس از این دیدار گفت که نگرانی اش رفع شده است، اما در محافل خصوصی گفته که وی هنوز از پیروزی ترامپ گیج است.

در جلسه دو نفره این دو در کاخ سفید اوباما به همکاران خود گفته بود که ترامپ به وی گفته است که در کارزار‌های انتخاباتی اش توانست جمعیت زیادی را جمع کند، اما هیلاری کلینتون فاقد چنین ویژگی‌ای بود. 

بیکر این بخش از کتاب را از بن رودز، مشاور امور خارجی باراک اوباما نقل کرده است. بیکر می‌نویسد که اوباما به نظر می‌رسد هنوز در باب پیروزی ترامپ قانع نشده است برای همین می‌گوید که شاید ریاست جمهوری‌اش ۱۰ تا ۲۰ سال زودتر رخ داده است.

با این حال اوباما و همسرش به نظر می‌رسد که با هدف قرار دادن دونالد ترامپ قصد دارند تا فشار‌ها را علیه رئیس‌جمهوری آمریکا بیشتر کنند. 

به همین منظور آن‌ها قصد دارند تا با ساخت سریالی علیه دونالد ترامپ، فشار‌ها بر وی را افزایش دهند. خبرگزاری آلمان در این زمینه گزارش می‌دهد: باراک اوباما و همسرش میشل اوباما در تهیه سریالی برای نت‌فلیکس شرکت می‌کنند. 

شخصیت محوری این سریال جانشین اوباما در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده است: دونالد ترامپ. کمپانی نت‌فلیکس اعلام کرد که باراک اوباما به همراه همسرش میشل اوباما در تهیه سریالی تازه بر پایه زندگی و کار دونالد ترامپ مشارکت می‌کنند.

این سریال ویدئویی قرار است بر پایه کتاب معروف «ریسک پنجم» نوشته و توسط مایکل لوئیس ساخته شود. 

کتاب تحقیقی و انتقادی نویسنده پرطرفدار آمریکایی درباره خطا‌ها و خرابکاری‌های آشکار و پنهان در سه وزارتخانه انرژی، کشاورزی و تجارت پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در کاخ سفید است. کتاب سعی کرده ترامپ را شخصیتی ناآگاه، غیرمسوول و بی‌ثبات ترسیم کند. 

بنا به مستندات کتاب، ترامپ که خود را «عقل کل» می‌داند، در واقع نه خودش اهل تحقیق و مطالعه است و نه به نظر کارشناسان و مشاوران خود اهمیتی می‌دهد. 

باراک اوباما و همسرش در مه ۲۰۱۸ حق تهیه فیلم از روی کتاب افشاگرانه مایکل لوئیس را خریداری کرده و برای این کار شرکتی هم تاسیس کرده‌اند. به گفته نت‌فلیکس رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و همسرش مایل هستند به تهیه مجموعه‌ای از فیلم‌های افشاگرانه با مضامین تاریخ معاصر آمریکا دست بزنند.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

 



دیدگاهها بسته شده است.