واکنش سیاستمداران آلمانی به موضع اروپا در قبال ایران

 به گزارش عرصه؛ ایرنا نوشت: با خروج امریکا از برجام، کشور های عضو اتحادیه اروپا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای جهان همچنان خواستار پایبندی ایران به توافق هسته ای شدند و رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جلسه هیات دولت اعلام کرد: یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و زیرپا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می گذرد، اما از آغاز توافق برجام، دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند؛ یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیست ها و ارتجاع منطقه. همه آنهایی که ضد برجام بودند، ضد ایران هم بودند و امروز هم هستند.
روحانی در خصوص اقدامات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به سران پنج کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می دادیم، صرف نظر خواهیم کرد. این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بود. یعنی هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می رسید ما اضافه بر آن را به کشوری دیگر می فروختیم و در عوض آن کیک زرد می گرفتیم و از امروز این فروش متوقف می شود و دومین اقدام ایران را توقف فروش آب سنگین عنوان کرد و افزود: هر وقت تولید آب سنگین ایران از ۱۳۰ تن تجاوز می کرد ما مقدار اضافه را به کشوری می فروختیم. امروز این فروش را هم متوقف می کنیم.
اما «مانفرد وبر» سیاستمدار آلمانی که کاندیدای محافظه ‌کاران اتحادیه اروپا برای پست ریاست کمیسیون این اتحادیه است پیشنهاد کرده که اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای تازه‌ای را بر سر برنامه اتمی ایران آغاز کند و افزود: ما خواهان هیچ تنشی نیستیم. 
در همین حال، «نوربرت روتگن» وزیر خارجه سابق آلمان و رئیس کمیسیون سیاست خارجی «بوندس‌تاگ» (پارلمان فدرال آلمان) نیز خواستار مواضع مشترک و یکپارچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص برجام شد و تاکید کرده است: ما نیاز به یک ابتکار اروپایی درخصوص خاورمیانه، ایران و همسایه‌های آن داریم.
وی با بیان اینکه اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها اختلاف اساسی دارند و باید ابتکار عمل را خود به دست بگیرند گفت: آلمان به برجام متعهد بوده و ایران نیز تا به حال به برجام پایبند مانده و به آن عمل کرده است و مقصر در اینجا آمریکاست. 
به گفته روتگن، آمریکا برای نابودی برجام از قدرت اقتصادی خود استفاده کرده و شرکت‌های خارجی را تهدید کرده است که در صورت همکاری با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد. 
وزیر خارجه سابق آلمان بیان کرد که ایران در برابر فشار حداکثری آمریکا، واکنش حداقلی داده است و از مواضع تازه این کشور (کاهش تعهدات در برجام) هم به خوبی می‌توان نتیجه گرفت که این کشور همچون گذشته امید دارد که برجام حفظ شود.
گابریل با بیان اینکه تصمیم آمریکا برای خروج از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی چند جانبه مشکل‌زا بوده است گفت: جناح بندی های موجود در امریکا و مسائل داخلی آنها، صف‌بندی‌ها و یارگیری‌های انتخاباتی نوعی از کینه‌ توزی آمریکایی‌ها نسبت به ایران را نشان می دهد.
وزیر خارجه سابق آلمان اظهارداشت: رویکرد آمریکا، عملا اروپایی‌ها را به این طرف سوق می دهد که در خصوص مسایل ایران با روس‌ها و چینی‌ها در یک سو قرار گیرد زیرا ما راه دیگری نداریم که به ایران نشان دهیم که ما آماده‌ایم هر کاری را انجام دهیم تا همکاری های اقتصادی بین اروپا و ایران همچنان برقرار باشد.

 



دیدگاهها بسته شده است.