چرا ترامپ خواهان گفتگوی بدون پیش‌شرط با ایران است؟

به گزارش عرصه؛ پایگاه اینترنتی یورواسیا ریویو در مقاله‌ای به بررسی این مسئله پرداخت که چرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواهان گفتگوی بدون پیش شرط با ایران است.

نگارنده این مقاله می‌نویسد: من درباره تغییرِ لحن اخیر آمریکا در قبال ایران کنجکاو شدم و کمی عمیق‌تر تحقیق کردم. بلافاصله دلیلی برای آن پیدا کردم: «تریلیون‌ها دلار آمریکا که در مشتقات مالی سرمایه گذاری شده است». بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی پارسال اعلام کرد مقدار اسمی قرارداد‌های معوقه مشتقات ۵۴۲ تریلیون دلار است، هرچند ارزش ناخالص بازار فقط ۱۲.۷ تریلیون دلار اعلام شده بود. دیگران این مبلغ را ۱.۲ کادریلیون دلار یا بیشتر اعلام کردند. اما مشتقات چه ربطی به خصومت آمریکا با ایران دارد؟

 

جواب ساده است، بخش اعظم مشتقات بر محصولات انرژی و عمدتا بر نفت خام مبتنی است. در نتیجه، همه چیز به تنگه هرمز ربط دارد. مسدود کردن تنگه هرمز ممکن است راه صادرات نفتی و گازی از عراق، کویت، بحرین، قطر و ایران — ۲۰ درصد از نفت جهان — را ببندد.

به گفته آن‌هایی که به اطلاعات محرمانه دسترسی دارند، یک رشته بررسی‌ها روی میز ترامپ قرار گرفت و نگرانی‌هایی را در واشنگتن به وجود آورد. این بررسی‌ها نشان داد در صورتی که تنگه هرمز به هر دلیلی مسدود شود، ایران این توان را دارد که با مختل کردن تجارت جهانی مشتقات نفتی بر نظام مالی جهان ضربه بزند. این اطلاعات طبق روال مقرر در اختیار فرانسه، انگلیس و آلمان، اعضای ئی یو-۳ در توافق هسته‌ای ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار گرفت که موجب نگرانی آن‌ها نیز شد.

کارشناسان مشتقات نفتی خوب می‌دانند که اگر جریان انرژی در خلیج فارس مسدود شود ممکن است قیمت‌ نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه و در صورت طولانی شدن آن، حتی به بالاتر از این رقم نیز برسد. استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز این را بهتر از هر کسی دیگر می‌داند.

به نظر می‌رسد ترامپ خودش این راز را لو داده است. او واقعا دنبال یک راه آبرومندانه برای برون رفت از مشکلی است که مشاورش، جان بولتون و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه برایش درست کرده اند. واشنگتن حالا به یک راه حل آبرومندانه نیاز دارد. این ایران نیست که خواستار دیدار و مذاکره است، بلکه ابرقدرت جهان، آمریکا، است که چنین تقاضایی دارد.

در انتهای این مطلب آمده است: نتیجه آن شد که آمریکا پس از چند هفته شاخ و شانه کشیدن برای ایران، اعلام کرد "بدون هیچ پیش شرط" آماده است با تهران گفتگو کند و این را از خاک سوییس اعلام کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران



دیدگاهها بسته شده است.