خطرات شکاف در میدان مغناطیسی زمین

به گزارش عرصه،  اخبار منتشر شده در مورد شکاف میدان مغناطیسی زمین که توسط محققان موسسه تاتا هندوستان با استفاده از تلسکوپ GRAPES-3 muon کشف شده موجب ترس افراد شده و تصور می‌شود لایه محافظ زمین بزودی ناپدید خواهد شد. اما آیا این مورد صحت دارد؟

این شکاف در سال ۲۰۱۵ کشف شده و در نتیجه پرتوهای کیهانی به جو زمین نفوذ کرده و موجب بروز طوفان‌های ژئومغناطیسی در نیمکره شمالی شده که افزایش بیشتر این پرتوها اختلال در سیگنال‌های ارتباطی و رادیویی ایجاد می‌کند.
این رویداد طوفان‌های بی‌سابقه ژئومغناطیسی در تاریخ زمین ایجاد کرده است.
در واقع نتایج تحقیقات بی‌شمار دانشمندان در همانندسازی نشان داد بمباران پرتوهای کیهانی با سرعت ۲٫۵ میلیون کیلومتر در هر ساعت موجب فشار شدید مگنتوسفر شده است.
کاترین رایت در وب سایت انجمن فیزیک ایالات متحده اظهار کرد: طوفان‌های ژئومغناطیسی با بازکردن نقاط ریز و ورود پرتوهای کیهانی موجب تغییر پیکربندی پوشش حفاظتی زمین می‌شوند و این آسیب‌پذیری در زمان مغناطیسی شدن پلاسما و تغییر شکل میدان مغناطیسی با خورشید رخ می‌دهد و کشیدگی شکل در قطب‌ها باعث کم شدن توانایی انحراف ذرات باردار می‌شود.
طوفان‌های خورشیدی با اختلال در فناوری و آسیب زیرساخت‌ها موجب اختلال در زندگی بشر شده، اما خطر این طوفان‌ها تهدیدی مستقیم برای فضانوردان به شمار می‌رود.
بمباران پرتویی در دراز مدت موجب تغییرات آب‌وهوایی و در نتیجه افزایش نرخ سرطان خواهد شد.
محققان اظهارکردند: برای ترمیم شکاف ایجاد شده کاری نمی‌توانند انجام دهند و فقط با تحقیقات بیشتر در مقابل پدیده‌های احتمالی آینده آماده می‌شوند.
نتایج این تحقیق در نشریه Physical Review Letters منتشر شده است.


دیدگاهها بسته شده است.