بیماری که روزانه جان ۴۰۰ کودک را می‌گیرد

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که از طریق تماس مستقیم و تنفس در هوای آلوده گسترش می‌یابد و یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان خردسال در سطح جهان است.

به گزارش عرصه،  طبق گزارش سازمان ملل متحد، روزانه ۴۰۰ کودک در سراسر جهان بر اثر ابتلا به سرخک جان خود را از دست می‌دهند و این در شرایطی است که مرگ بر اثر سرخک در سال ۲۰۱۶ بسیار تمسخرآمیز است.

سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان بین الملل از کاهش ۷۹ درصدی مرگ و میر بیماران مبتلایان به سرخک در سال ۲۰۱۶ نسبت به برهه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ گزارش می‌دهند و عقیده دارند آمار مرگ ۴۰۰ کودک نسبت به سال‌های گذشته به خصوص اوایل سال ۲۰۰۰ کاهش خوبی داشته و الان با تامین کردن واکسن کشورهای توسعه نیافته و دچار سوء تغذیه می‌توان این آمار را به شدت کاهش داد.

 

سرخک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک ویروس آر.ان.آ از خانواده پارامیکسوویریده آن را ایجاد می‌کند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.

 

سرخک از طریق تنفس منتقل می‌شود و به‌شدت واگیردار است. در واقع ۹۰٪ افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند این بیماری را از او می‌گیرند. دوره نهفتگی به‌طور میانگین ۱۴ روز است و دو تا چهار روز پیش از آغاز بیماری قابلیت سرایت خود را از دست می‌دهد.

 

سرخک در مبتلایانی که سن کمی داشته باشند، نوزادان، کودکان دچار سوءتغذیه و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان خوب کار نمی‌کند، منجر به عوارض جدی از جمله کوری، التهاب مغز یا آنسفالیت، اسهال شدید، عفونت گوش و ذات‌الریه می‌شود. مجموعه این عوارض می‌تواند منجر به مرگ شوند.

 

۲۰ میلیون کودک در اثر بیماری سرخک بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ جان باختند و این در حالیست که با تزریق دو دوز واکسن به راحتی می‌توان از این بیماری دوری کرد.

 

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که از طریق تماس مستقیم و تنفس در هوای آلوده گسترش می‌یابد و یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان خردسال در سطح جهان است.

 

در سال ۲۰۱۵ کشورهای  مصر، اتیوپی، آلمان، قرقیزستان و مغولستان بیشتر آمار تلفات را داشته‌اند.



دیدگاهها بسته شده است.