مرضیه دباغ،نخستین زن مسلمان در تالیف خاطرات سیاسی و مبارزاتی

این نویسنده تأکید کرد:‌ خانم دباغ در زمره زنان مبارزی بود که در جریان انقلاب متحمل سختی‌های فراوانی شده بود و با نگارش کتاب خاطرات خود که به منظور تنویر افکار عمومی شکل گرفت، بار دیگر به ایثار و از خود گذشتگی پرداخت. دباغ تنها سوژه زنی بود که خاطرات سیاسی خود را در آن دوره نوشت. در زمانی که خاطرات مبارزان سیاسی صرفا جلوه‌ای مردانه داشت و این مردان سیاسی بودند که خاطرات خود را می‌نوشتند او با نگارش این کتاب سدشکنی کرد و خاطرات یک زن مسلمان را به چاپ رساند.

وی گفت: البته پیش از او زنان مبارز دیگری نیز به نگارش خاطراتشان پرداختند اما دباغ نخستین زن مسلمان مبارز سیاسی بود که در این حوزه پیش قدم شد و توانست محنت‌ها و سختی‌هایی را که در طول دوران مبارزاتی و حضورش در زندان را متحمل شده بود بنویسد.

مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله زنان مبارز در سال های منجر به پیروزی انقلاب ‏است که فعالیت ها و حرکت های سیاسی خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.
وی پس از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه همدان، مسئول ‏بسیج خواهران و نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.
نویسنده، کتاب “خاطرات مرضیه حدیدچی” را از طریق گفت‌وگو با وی و استفاده از منابع دیگر تدوین و تکمیل کرده است.این کتاب با دست نوشته‌ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش گفتار در ۵ فصل با عناوین “سریان”، “هجرت”، “امواج”، “سیاحت شرق” و “پیوست‏ها” تنظیم شده است. ماجرای قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تحصیل در محضر آیت‌الله سعیدی و شروع مبارزات، دستگیری و شکنجه توسط عوامل شاه در سال ۱۳۵۲، هجرت به انگلستان، فعالیت‌های سیاسی در انگلیس، سوریه و لبنان، عزیمت به نوفل لوشاتو، فرماندهی سپاه همدان و عزیمت به مسکو برای ابلاغ پیام‏ حضرت امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف از جمله محورهای موضوعی خاطرات مرضیه حدیدچی هستند.



دیدگاهها بسته شده است.