از «بی‌بازگشت» تا «آن سوی بوران» در حقیقت

فیلم مستند کوتاه «بی‌بازگشت» ساخته‌ی «مرجان ریاحی»، یکی از آثار راه یافته به بخش «مسابقه ملی» مستندهای کوتاه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است.

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این فیلم به نگرش جامعه ایرانی در مواجهه با داوطلب شدن دو جوان ایرانی برای یک سفر یک‌سویه و بی‌بازگشت به سیاره مریخ می‌پردازد.

پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم «مرجان ریاحی» است. بهروز بادروج (تصویربردار)، حسن شبانکاره و هادی معنوی‌پور (صدابرداران)، یونس اسکندری (صداگذار)، کاوه مظاهری (تدوینگر)، محمدرضا امیرصادقی (عکاس) و سبا سرخیل (دستیار کارگردان) نیز از دیگر عوامل تولید این اثر مستند هستند که در شبکه مستند سیما تهیه شده است.

شبنم قلی‌خانی بازیگر سینما هم بعنوان گوینده گفتار متن در مستند «بی‌بازگشت» حضور دارد.

مرجان ریاحی متولد سال ۱۳۵۴ در تهران و فارغ‌التحصیل علوم ارتباطات (روزنامه نگاری) از دانشگاه آزاد است. مادران همیشه و نینجای ایرانی از آثار مستندی است که توسط او کارگردانی شده است. نینجای ایرانی ریاحی برنده جایزه هیات داوری جشنواره بغداد عراق، جایزه هیات داوری جوان جشنواره وزول فرانسه، جایزه جشنواره فیلم زنان سنترال ایلینویز آمریکا و دیپلم افتخار بهترین مستند جشنواره فیلم زنان «کین» ارمنستان شده است.

آن سوی بوران سینماحقیقت!

فیلم مستند بلند «آن سوی بوران» تولید سال ۲۰۱۶ کشور آلمان به کارگردانی «لوین پیتر»، در بخش «روزگار ما» دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

در خلاصه موضوع این فیلم ۹۲ دقیقه‌ای آمده است: «لوین پیتر (کارگردان) به دنبال گفتگوهای طولانی و پُرحرارت با پدربزرگش که سابقاً به عنوان سرباز نیروهای متحد آلمان نازی wehrmacht در اوکراین مستقر بوده است، به این کشور سفر می‌کند تا مسیر خاطرات پدربزرگ را دنبال کند. در پایان این راه، هر دوی آنها در دیدگاه خود نسبت به نیک و بد زندگی انسانی دچار تحول می‌شوند. به این معنا، فیلم در جستجوی سایه‌هایی است که خاطرات‌شان می‌خوانیم…»

مستند «آن سوی بوران» یکی از آثار منتخب بخش سینمای آلمان شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین، بخش مسابقه پوپولی فلورانس ایتالیا، جشنواره مکس افولس و داک‌فست مونیخ بوده و نشان بهترین فیلم مستند از «جایزه فیلمساز آینده آلمان» را نصیب «لوین پیتر» کرده است.

گفتنی است که «روزگار ما» عنوان یکی از بخش‌های غیررقابتی جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است که در آن هفت فیلم مستند با موضوع رویدادهای سیاسی- اجتماعی روز جهان به نمایش درمی‌آید.

نمایش شش فیلم از مجموعه مستند «کارستان» در بخش جنبی سینماحقیقت

شش فیلم مستند از مجموعه مستند «کارستان» که با موضوع کارآفرینی و به همت رخشان بنی‌اعتماد و تهیه‌کنندگی مجتبی میرتهماسب در بخش خصوصی تولید شده است، در بخش جنبی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

فیلم‌های مستند «طبرستانی‌ها» و «سعیده قدس و محک» ساخته محسن عبدالوهاب، «پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم‌پور، «درباره هایده شیرازی» ساخته مهناز افضلی، «پازلی‌ها» کار مهدی گنجی و «شاعران زندگی» به کارگردانی شیرین برق‌نورد، عناوین آثاری است که در بخش مستند «کارستان» جشنواره سینماحقیقت به نمایش درمی‌آید.

هدف پروژه مستند «کارستان»، ثبت و روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالش‌های بسیار، توانسته‌اند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای با ارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد.

سلطان محمد نقاش در جشنواره سینماحقیقت

فیلم مستند «سلطان محمد نقاش» ساخته‌ی «سیدوحید حسینی‌نامی» یکی از آثار راه یافته به بخش «مسابقه ملی» مستندهای کوتاه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است.

این فیلم مستند پیرامون زندگی هنری یکی از مشهورترین نقاشان مکتب دوم نگارگری تبریز به نام «نظام‌الدین سلطان محمد نقاش» و بررسی تابلوی معروف معراج حضرت محمد(ص) وی تولید شده است.

عوامل تولید مستند «سلطان محمد نقاش» که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، عبارتند از: نویسنده، کارگردان، صداگذار و تهیه‌کننده: سیدوحید حسینی‌نامی؛ پژوهشگر: نوید حسینی‌نامی؛ تصویربرداران: امیر پورحکمت و مرتضی ابراهیمی؛ صدابردار: نوید نامی؛ تدوینگران: سیدوحید حسینی‌نامی و یاسر فرزام‌نیا؛ گوینده: بابک قادری؛ مدیران تولید: مرتضی ابراهیمی و علی صفایی

سیدوحید حسینی‌نامی متولد سال ۱۳۶۴ در تبریز و دارای مدرک کاردانی سینما است. در کارنامه فیلمسازی او، آثار کوتاه راه رفتن روی ریل‌ها، میلی‌متر، کامیکازه، پیام‌بر، منظر پریده رنگ تپه‌ها، ریل‌بان، خاطرات مخدوش یک دریاچه و فیلم‌های مستند نفس‌های یک تالاب، دست‌ها و رنگ‌ها، وقتی ترکش‌ها فوتبال بازی می‌کنند به چشم می‌خورد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد کرد.

– 



دیدگاهها بسته شده است.