بانک اطلاعات آنتروپومتری دانش‌آموزان ایرانی آماده بهره‌برداری

به گزارش عرصه، دکتر محمد مهدی سهرابی پیرامون فعالیت های کمیته فنی استاندارد سازی و بهینه سازی ارگونومی مدارس  گفت: در این کمیته نتایج تحقیقات و پروژه های صورت گرفته در سراسر کشور در رابطه با آنتروپومتری دانش آموزان ایرانی با در نظر گرفتن اقوام گوناگون در مقاطع مختلف تحصیلی و سنین گوناگون در دو جنس پسر و دختر که برای نخستین بار در کشور انجام شده به همراه تشکیل بانک اطلاعات علمی بررسی شد.

وی افزود: این بانک اطلاعاتی در راستای طراحی ارگونومیک میز و صندلی و ملزومات دانش آموزان ایرانی مورد تایید اساتید و متخصصین ارگونومی نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج حاصل شده از بانک اطلاعات آنتروپومتری دانش آموزان ایرانی، متخصصین ارگونومی در جلسه کمیته فنی استانداردسازی در خصوص عدم انطباق اندازه ها و ابعاد دانش آموزان ایرانی با ابعاد و اندازه های خارجی (انگلیسی) بکار برده شده در استاندارد ملی ۹۶۹۷ بخش یک  و نسخه ۲۰۱۵ آن یعنی BS EN 1729 – ۱ -۲۰۱۵  و  BS EN 1729 –۲- ۲۰۱۲ + A1-2015  توضیحاتی ارائه و بر اصلاح و بازنگری استانداردهای مذکور تاکید شد.

علیان نژاد مدیر کل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز گفت: طی تلاش های مشترک، زیر نظام فضای آموزشی، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت کشور در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالا دستی در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای بستر سازی قانونی این موضوع در کشور در تاریخ۲۴/۰۳/۹۵ تصویب و در تاریخ۱۷/۰۷/۹۵ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی گفت: در این سند قانونی رعایت الزامات و استانداردهای ارگونومیک که از طرف وزارت بهداشت در رابطه با سلامت مدارس و دانش آموزان ابلاغ می گردد، حکم لازم الاجرا می باشد و بدین ترتیب بستر قانونی لازم جهت اجرایی شدن مصوبات این کمیته در رابطه با ارگونومی مدارس فراهم گردیده است.

براساس این گزارش مهندس سعید راصد نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز منابع آموزشی ارگونومیک به منظور درج در کتب درسی دانش آموزان در مقاطع مختلف را اعلام کرد.

براساس گزارش وبدا، میرمسیح مسلمی عقیلی مسئول برنامه ارگونومی مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: نشان و لوگوی تاییدیه ارگونومیکی ( EC ) به منظور درج بر روی کالاهای تولیدی برای تولید کنندگانی که الزامات ارگونومیکی وزارت بهداشت را برای محصولات خود نظیر میز و صندلی، کوله پشتی و سایر ملزومات رعایت می کنند قابلیت اعطا و درج بر روی کالا را خواهد داشت و به منظور سیر مراحل قانونی،  این لوگو جهت تصویب به شورای عالی سلامت ارسال شده است .



دیدگاهها بسته شده است.