شیب مبادلات تجاری ایران-افغانستان از صرافی به بانک

به گزارش عرصه، در جریان ادامه مذاکرات پسابرجامی که به ویژه در حوزه بانکی با شدت بیشتری همراه بوده، این بار رئیس کل بانک مرکزی از همتای افغان خود دعوت کرده که به ایران آمده  تا مذاکرات مستقیمی در رابطه با گسترش روابط بانکی در مبادلات بین دو کشور و همچنین حمایت از روابط کارگزاری داشته باشند.

 در جریان این دیدار، نحوه پرداخت های بین دو طرف در مبادلات تجاری مورد بحث قرار گرفته و سیف، از طرف افغان خواسته تا با توجه به اینکه حجم زیادی از مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان در شرف انجام است، در مورد روش های پرداخت تجدید نظر شده و از حالت نقدی موجود که از طریق صرافی ها انجام می شود، به سمت پرداخت از کانال سیستم بانکی حرکت کرده و بهینه شود.  

گشایش ۱۷ میلیارد دلار ال سی

موضوع دیگر مورد اهمیت در مذاکرات اخیر لزوم حمایت از برقراری روابط کارگزاری میان بانک های دو کشور بوده است. در این دیدار که بانک های تجاری دو طرف هم حضور داشتند، سیف خواسته تا مذاکرات مستقیم  در جهت برقراری روابط کارگزاری مناسب انجام شده تا  بتوان حجم بیشتری از تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان را از طریق نظام بانکی، اعتبارات اسنادی و ال سی انجام داد.

 این در حالی است که با لغو تحریم ها و باز شدن مسیر حضور بانک های ایرانی در حوزه بین الملل، گسترش روابط کارگزاری و به دنبال آن امکان گشایش اعتبار اسنادی که در سالهای تحمیل تحریم ها متوقف شد، از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که توسعه این روابط و تسهیل مبادلات و جابجایی ارزی در تجارت و البته بازار ارز داخلی و اجرای سیاستهای ارزی به ویژه یکسان سازی نرخ ارز مورد تاکید است.

تازه ترین آماری که کامیاب-معاون ارزی بانک مرکزی- در این باره اعلام کرده نشان می دهد که پس از برجام و با رایزنی های صورت گرفته، بیش از ۶۱۴ رابطه کارگزاری با ۲۳۰ بانک بین المللی ایجاد و از این طریق گشایش اعتبار اسنادی، بروات و حواله با بانک های بزرگ بین المللی انجام شده است.

آنطور که معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرده، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۱۷ میلیارد دلار اعتبار اسنادی گشایش یافته که از این میزان، ۹ میلیارد دلار حواله  بوده است.

 –
 



دیدگاهها بسته شده است.