تشکیل انجمن نخبگان در صندوق بازنشستگی /جزییات جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت

به گزارش عرصه، محمدعلی ابراهیم‌زاده در نشست خبری «بخش ویژه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران – سینما حقیقت؛ خرد و تجربه» که در صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، با بیان اینکه عمده مباحث بازنشستگی به پرداخت حقوق بازمی‌گردد هرچند همه نیاز بازنشستگان تنها پرداخت حقوق نیست و در چند سال اخیر تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار گرفته است، گفت: چند روز دیگر صندوق بازنشستگی ۹۴ ساله می‌شود که دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا نوآوری در مسائل مربوط به صندوق بازنشستگی داشته باشیم. چند گروه مخاطب در صندوق داریم که شاغلانی که کسورات پرداخت می‌کنند و افرادی که بازنشسته‌اند از این جمله‌ هستند و ما برای رفع نیاز آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به نیازهای مختلف بازنشستگان گفت: در کنار مباحثی چون درمان، خانواده و… نیازهای فرهنگی نیز وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و باید پاسخگو باشیم. موثرترین زبان در بیان حقایق و این نیاز هنر است.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: کلمه بازنشستگی در بسیاری اوقات بار مثبت ندارد. حقوق و مزایای بازنشستگان پایین می‌آید و در عین حال نیاز آنها بیشتر می‌شود. باید نگاه به بازنشستگان تغییر کند. زیرا دورانی با مختصات ویژه است و می‌تواند شیرین هم باشد. گوشه‌گیری و انزوا در این گروه سنی به چشم می‌خورد و علت اصلی آن مفهومی از بازنشستگی است که در جامعه جا افتاده و سعی می‌کند از آن فرار کند. می‌توان با هنر این نگاه را تلطیف کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ویژه‌ای برای هنرمندان عضو صندوق دارید؟، گفت: مشترکان صندوق از همه اقشار هستند. از رییس جمهور و وزراء گرفته تا نمایندگان مجلس و هنرمندان. چند سال گذشته کاری شروع شد و اکنون نیز دنبال می‌شود و سعی کردیم انجمن نخبگان را تشکیل دهیم. اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده و بازنشستگان اطلاعات خود را ثبت می‌کنند تا بتوانیم آنها را به شکل مناسبی ساماندهی کنیم.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری افزود: در تلاش هستیم از ظرفیت مابقی دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم و امکانات رفاهی دستگاه‌ها و استانداری‌ها را برای بازنشستگان بگیریم.

ابراهیم‌زاده درباره بیمه و بازنشستگی هنرمندان گفت: اگر هنرمندان کارمند دولت باشند مشترک صندوق بازنشستگ کشوری می‌شوند اما آن دسته که کارمند و تمام وقت نیستند از طریق بیمه هنرمندان تامین اجتماعی می‌توانند تحت پوشش در بیایند.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به پرسشی درباره کارایی و اثربخشی کارهای ترتیب شده برای بازنشستگان از جمله برنامه‌های فرهنگی گفت: طی چند سال اخیر استقبال خوبی از برنامه‌های در نظر گرفته شده، داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها را ادامه دهیم. در کنار همه فعالیت‌ها هنر و فیلم زبان پویا و اثرگذارتری است و پیام آن سریع‌تر منتقل می‌شود.

به گزارش عرصه، طباطبایی‌نژاد رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این نشست با بیان اینکه در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما و حقیقت بخش ویژه خرد و تجربه با مشارکت صندوق مشارکت بازنشستگی برگزار خواهد شد و از جمع بیش از ۲۰ فیلم اجرایی به دبیرخانه دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، ۱۰ فیلم برای نمایش در بخش خرد و تجربه انتخاب شد.

وی افزود: موضوعات مختلف این بخش که با هدف تکریم بازنشستگان و تاکید بر آغاز دوران زندگی پس از بازنشستگی است شامل تجربه بازنشستگان، خیرجمعی، کارآفرینی، فعالیت‌های داوطلبانه، بازنشستگی و از کارافتادگی، بازنشسته و خانواده می‌شود.

رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش خرد و تجربه را نیز معرفی و اظهار کرد: با زبان خاموش (منوچهر مشیری)، باغچه خشک خانه‌مان سبز است (حسین نارمنجی)، برای کتاب‌هایم (رضا حائری)، دست خورشید (محمدجعفر باقری‌نیا)، زاده مهر (ابوالفضل توکلی)، زیمل بلوچستان (مازیار مشتاق گوهری)، سایه‌های تنهایی (سعید بهلولی)، گاهی روی آب (سعید آلبوعبادی)، مرد آسمانی (یونس مقدم) و همین حوالی (بنیامین اثباتی) از این جمله هستند.

وی افزود: بخش ویژه خرد و تجربه جشنواره سینما حقیقت از هیات انتخاب و داوری مجزایی برخوردار است که مجید خالقی سروش، پدرام اکبری و مجید نیک‌روان این اعضا را تشکیل می‌دهند.

به گفته طباطبایی‌نژاد صبح روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه دیدار عمومی مستندسازان با مدیرعامل سازمان صندوق بازنشستگی در سالن شماره ۴ پردیس چهارسو پیش‌بینی شده است و در مراسم اختتامیه (۲۱ آذرماه) جشنواره سینما حقیقت به سه فیلمساز برگزیده این بخش لوح تقدیر و جوایز نقدی اهداء خواهد شد. بازدید از فیلم‌ها در سینما حقیقت رایگان است.

به گزارش عرصه، در پایان این نشست، از پوستر ویژه بخش خرد و تجربه جشنواره رونمایی شد.



دیدگاهها بسته شده است.