جنایات سازمان‌یافته هیچ ارتباطی با اسلام و آموزه‌های دینی ندارد

به گزارش عرصه، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «ابوذر ابراهیمی‌ترکمان» در ادامه برنامه‌های سفر خود به ایتالیا به منظور شرکت در دهمین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت به میزبانی واتیکان، درباه سابقه برگزاری گفت‌وگوی ادیان میان دو طرف گفت: جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در این زمینه اقدامات ارزشمندی طراحی و اجرا کرده‌اند که البته متناسب با زمان و مقتضیات بر موضوعی خاصی تمرکز داشته است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در طول سال‌های گذشته عناوینی همچون بررسی پدیده تجدد از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و مسیحی کاتولیک (دور اول)، اسلام و مسیحیت در مواجهه با کثرت‌گرایی دینی (دور دوم)، جوانان؛ هویت وتعلیم وتربیت دینی (دور سوم)، ارکان صلح؛ حقیقت، عدالت، عشق و آزادی (دور چهارم)، اخلاق زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت کاتولیک (دور پنجم)، عقل و ایمان (دور ششم)، دین و جامعه (دور هفتم)، همکاری مسلمانان و مسیحیان برای اعتلای عدالت در دنیای معاصر (دور هشتم) و گفت‌وگوی سازنده مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه (دور نهم) و در حال حاضر که با موضوع افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟ به دلیل درک درست و منطقی شرایط به اجرا درآمده است.

وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به آغاز این گفت‌وگوها از حدود ۲۲ سال قبل، پیرامون دلایل انتخاب این موضوعات و توجه به شرایط مورد نظر گفت: بی‌تردید برای انتخاب این عناوین شرایط و مقتضیات دوره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، هرچند چالش‌های امروز را در سال‌های گذشته با چنین ابعاد و گستردگی شاهد نبودیم و همین تفاوت، اهمیت بیشتر توجه به گفت‌وگو و بررسی ابعاد دقیق موضوعات را یادآوری می‌کند که باید با شناخت دقیق در جهت اجرای برنامه‌های اجرایی و عملی هم اقدام کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقسیم روندهای حاکم بر گفت‌وگوها گفت: در دوره‌های ابتدایی جهت شناختی که وجود نداشت گام برداشتیم و به مرور به دوره شک و تردید وارد شدیم و خوشبختانه امروز به یقین در مورد برخی دیدگاه‌های مشترک دست یافته‌ایم که ضرورت گام برداشتن در جهت توسعه همکاری‌ها، تاکید بر مشترکات و اجرای اقدامات مشترک گام برداریم.

«ابراهیمی‌ترکمان» به تحلیل شرایط امروز جهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با نام اسلام و دین و بدون شناخت دقیق از آموزه‌ها و ارزش‌های اصیل آن، گروه‌هایی با حمایت برخی قدرت‌های خارجی و البته برخی کشورهای مرتجع منطقه در تلاش برای ارائه چهره‌ای خشن از اسلام هستند تا سیاست‌های استعمارگونه به شکل نوین را بر مردم مظلوم منطقه تحمیل کنند و بی‌تردید این جنایات سازمان یافته ارتباطی با دین و آموزه‌های اصیل اسلامی نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: بی‌تردید توطئه‌ای برای ایجاد خشونت و استعمار در منطقه است و رهبران دینی باید در جهت معرفی هرچه بیشتر و بهتر این ارزش‌ها در جهت صلح و ثبات جهانی اقدام کنند که گفت‌وگوها یکی از بهترین راه حل‌ها برای ایجاد گفتمان درست و منطقی و دستیابی به حقیقت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید تلاش کرد منحرفان، افراط گرایان و افرادی که چهره واقعی اسلام را خدشه دار می‌کنند، این است که به آنان یادآوری کرد که نباید دست به خشونت بزنند نه آنکه ما به دنبال اثبات مذموم بودن خشونت که هر عقل سلیمی آن را می‌پذیرد، باشیم بلکه باید اقناع را در جامعه ایجاد کنیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلایل ایجاد امنیت و ثبات در جمهوری اسلامی ایران علیرغم مشکلات و معضلات جدی منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تدبیر دقیقی در معرفی اسلام واقعی و صلح طلبی ارائه کرده‌اند و فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی همواره منادی صلح بوده و البته طعم تلخ خشونت را در دوره‌های مختلف تاریخی چشیده است.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مقتدر منطقه و مستقل‌ترین کشور در جهان، گفت‌وگو با تمام ادیان الهی را ارج می‌داند و صلح و آرامش را برای همه ملت‌های جهان آرزومند است و تمامی تدابیر خود را در این مسیر به کار گرفته و امیدواریم منطقه و جهان ثبات و آرامش را به دور از هرگونه خشونت شاهد باشد.



دیدگاهها بسته شده است.