تحریم مجدد ایران در صورت نقض برجام از سوی ترامپ دشوار است


وزیر خارجه سابق انگلستان نحوه برخورد «ترامپ» با توافق هسته ای با ایران را آزمونی بزرگ برای وی دانسته که می تواند نوید بخش آرامش یا خطرات برای ۴ سال آینده جهان باشد.

به گزارش عرصه به نقل از تلگراف، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه پیشین انگلیس معتقد است موضع گیری رئیس جمهوری بعدی آمریکا درباره موضوع توافق هسته ای ایران می تواند نشان دهد که آیا وی در محاصره حلقه افراد هم فکر خود است یا به نظرات دیگران هم اهمیت می دهد؛ امری که می تواند موجب آرامش یا بروز خطرات برای جهان در ۴ سال آینده باشد.

وی در مطلبی در تلگراف درباره گزینه های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا برای وزارت خارجه می نویسد: ترامپ مشغول رایزنی با رامنی برای پست وزارت خارجه آمریکا است. اگر این اتفاق بیافتد، کسی سکان اداره وزارت خارجه آمریکا را برعهده می گیرد که برای شنیدن نظر دیگران آماده است و این قدرت را دارد که به رئیس جمهوری بگوید که اشتباه می کند.

به اعتقاد ویلیام هیگ یکی از اولین آزمون هایی که می تواند بیانگر آمادگی ترامپ برای شنیدن نظرات دیگران باشد، مسئله توافق هسته ای با ایران است زیرا وی توافق هسته ای ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا می داند و خواستار لغو آن است.

وی با اشاره به اهمیت توافق هسته ای حاصل شده با ایران در ادامه می نویسد: انتقاد از توافق هسته ای با ایران نیز آسان بود و جمهوری خواهان نیز از هیچ فرصتی برای انتقاد از دولت اوباما به دلیل تسامح با ایران فروگذار نکردند و اکنون که ترامپ به زودی  رئیس جمهور می شود باید در این باره تصمیم گیری کند.

ویلیام هیگ معتقد است هر ارزیابی عینی از واقعیت های موجود باید رئیس جمهور آینده آمریکا را به این نتیجه برساند که که همه ناظران بر این باورند که ایران دیگر به دنبال سلاح هسته ای نیست و در حال خارج کردن اورانیوم غنی شده و فروش آب سنگین و برچیدن سانتریفویژهای خود است و اگر آمریکا برجام را لغو کند، احتمال همراهی دیگر متحدانش برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران بسیار کم است.

وزیر خارجه پیشین انگلستان همچنین بر این باور است لغو برجام توسط آمریکا موجب بی اعتمادی به غرب و تقویت موضع مخالفان داخلی برجام در ایران خواهد شد. همچنین با ایجاد ناخرسندی در میان شرکای آمریکا در سطح جهان به ویژه روسیه و اتحادیه اروپا موجبات انزوای دیپلماتیک آمریکا را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: نهایتا اینکه لغو این توافق آمریکا را به مسیر جنگ با ایران باز می گرداند با این تفاوت که این بار آمریکا از حمایت متحدانش برخوردار نیست و ایران نیز به دلیل برخورداری از ۱۰۰ میلیارد دلاری که از محل تسهیل تحریم ها دریافت کرده اند، در موقعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهد داشت.

ویلیام هیگ لغو توافق هسته ای با ایران را خطایی فاحش برای ترامپ دانسته و می نویسد: ایران آزمونی برای نشان دادن نحوه ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود و نشان می دهد که آیا وی رئیس جمهوری در محاصره حلقه افرادی همفکر است یا فردی است که برای شنیدن دیدگاه ها دیگران نیز آماده است. اگر وی چنین رئیس جمهوری باشد، جهان اندکی نفس آسوده خواهد کشید و در غیر این صورت باید چهار سال خطرناک و دشوار را انتظار داشت.



دیدگاهها بسته شده است.