جشن بارسلونا در بازل

به گزارش عرصه، بارسلونا در فصل ۷۸-۱۹۷۷ با شکست لاس پالماس قهرمان جام حذفی اسپانیا شد و یک سال بعد در جام برندگان جام اروپا بازی کرد. آبی اناری ها شروع خوبی در این بازی ها داشتند و به راحتی  شاختار دونتسک را شکست دادند اما در ادامه و در یک هشتم نهایی با مشکل روبه‌رو شدند. بارسا در دیدار رفت این مرحله سه بر صفر مغلوب اندرلخت بلژیک شد و برای جبران نتیجه کار سختی را پیش داشت. نوکمپ در بازی برگشت پر از تماشاگران پرشور شده بود. هواداران شب جادویی را در ورزشگاه خود تجربه کردند. تنها پس از گذشت یک ساعت از بازی زوویریا گل سوم را وارد دروازه اندرلخت کرد تا بازی سه بر صفر شود. پس از وقت‌های اضافه بدون گل، بازی به ضربات پنالتی کشید و آبی اناری‌ها توانستند حریف‌شان را شکست دهند. آن ها در یک چهارم نهایی ایپسویچ را حذف کردند و در نیمه نهایی با دو پیروزی یک بر صفر برابر بورن به فینال این بازی‌ها صعود کرد. در آن زمان جوانی به پفاف خود را به جهان فوتبال معرفی کرد اما قهرمان دیدار برابر بورن آرتولا نام داشت. او عملکرد فوق‌العاده‌ای در بارسا داشت.

دیدار نهایی بین دو تیم بارسلونا و دوسلدورف در بازل برگزار شد. تیم آلمانی در خط حمله ستاره ای به نام کلاوس آلفوس داشت. آبی اناری‌ها ۱۰ سال پیش در همین ورزشگاه در جام برندگان جام اروپا برابر اسلوان براتیسلاوا شکست خوردند. این قهرمانی سروصدا ایجاد کرد چون برای نخستین بار تیمی از شرق اروپا در رقابت‌های باشگاهی اروپایی به عنوانی دست پیدا کرد. اما کسی نسبت به این بازی بدبین نبود. ۳۰ هزار هوادار کاتالانی با پرچم‌های آبی اناری ورزشگاه بازل را پر کرده بودند.

بارسا با ترکیب آرتولا، زوویریا، میگلی، کوستاس، آلبالادخو، سانچس، نیکنس، آسنسی، رکساچ، کرانکل و لوبو کاراسکو به میدان رفت. دلاکروس و مارتینس به عنوان بازیکن جانشین به جای آلبالادخو و سانچس در دقیقه ۵۷ و ۶۶ وارد زمین شدند. کرانکل ستاره اتریشی بارسلونا چند روز پیش از بازی دچار سانحه رانندگی شده بود و همسرش هنوز در شرایط وخیمی در بیمارستان به سر می‌برد اما با این حال برای تیمش بازی کرد.

بازی در نیمه نخست خیلی نزدیک پیش رفت. ابتدا سانچس گلزنی کرد اما آلوفس گل مساوی را به ثمر رساند. آسنسی گل دیگری برای آبی اناری‌ها به ثبت رساند و سیل نتیجه را دو بر دو کرد. زمانی که بازی با تساوی یک بر یک پیش می‌رفت، رکساچ یک پنالتی را از دست داد. این خطا روی کاراسکو انجام شده بود. در نیمه دوم توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد. بازی در وقت‌های اضافه دنبال شد. مثل همیشه اسپانیایی‌ها از کمتر خسته شدن آلمانی‌ها می‌ترسیدند اما کاراسکو در یک حرکت فوق‌العاده باعث گلزنی کارانکل شد. کارانکل دروازه خالی را روبه‌رویش داشت و نتیجه را ۳ بر ۲ به نفع بارسلونا کرد. کمی بعد رکساچ توپ‌ربایی انجام داد و دروازه دولسدورف را برای چهامین بار باز کرد و توانست پنالتی از دست رفته را جبران کند. آلمانی‌ها در ۶ دقیقه پایانی خطرناک ظاهر شدند اما آبی اناری‌ها تحمل کردند و در نهایت قهرمان این بازی‌ها شدند. این اولین عنون اروپایی جدی برای بارسلونا محسوب می‌شد.



دیدگاهها بسته شده است.