دولت برای تأمین اعتبارات دریاچه ارومیه قرض بگیرد

به گزارش عرصه، عیسی کلانتری در مراسم آغاز به کار کنفرانس بین المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم، بر روی قولی که به مردم داده‌ است، محکم بایستد و اجازه ندهد که معاونانش قول و وعده‌ی رئیس جمهور را با عنوان اینکه منابع کشور محدود است، نادیده بگیرند.

وی افزود: احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ای غیرقابل توقف بوده و هزینه‌های آن هیچ ارتباطی با منابع درآمدی دولت ندارد، رئیس جمهور خیلی صریح بگوید که عملیات احیای دریاچه به دلایل محدودیت منابع دولتی متوقف شده است و یا اینکه اگر مصمم به احیای دریاچه هستند که یقینا چنین است، اجازه ندهد معاونانش بگویند منابع مالی نداریم.

کلانتری خاطرنشان کرد: ما شرمنده‌ی دستگاه‌های اجرایی و پیمانکارانی هستیم که در جهت احیای دریاچه فعالیت می‌کنند از این رو از دولت درخواست تخصیص اعتبار برای دریاچه ارومیه داریم؛ چرا که هرگز نمی توان احیای دریاچه ارومیه را به منابع درآمدی و هزینه‌های دولت وصل کرد.

کلانتری با تاکید بر اینکه، احیای دریاچه ارومیه خواسته‌ رئیس جمهور و مردم است، بیان کرد: هرگز رئیس جمهور در این راستا دیدگاه خودر ا عوض نکرده‌ است و اگر با همان دیدگاهی که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد، به موضوع نگاه شود، قطعا هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه تأمین می شود.

کلانتری گفت: امید است که دانشگاه تبریز در بخش‌هایی که ستاد احیای دریاچه‌ی ارومیه اقدامی انجام نداده‌ است، ورود کرده و این فاصله را پر کند.

وی ادامه داد: بخشی از تحقیقات ما انجام نگرفته است که از دانشگاه تبریز خواستاریم در راستای بررسی اثرات احتمالی خشک شدن در یاچه ارومیه و تغییرات ژنتیکی موجودات زنده حاشیه دریاچه عهده‌دار انجام پژوهش شده و تحقیقاتی را در این راستا انجام دهد.

وی در این خصوص افزود: زمانی که محیطی دچار تغییر می‌شود، به تبع آن امکان تغییرات ژنتیکی در موجودات آن منطقه نیز ایجاد می‌شود، که امید است دانشگاه تبریز در راستای موجودات حیوانی، گیاهی و ریز موجودات حاشیه دریاچه ارومیه تحقیقاتی را انجام دهد.

کلانتری گفت: از دولت تدبیر و امید و رئیس جمهور قدردانی می‌کنم؛ چرا که  یکی از بزرگترین موارد زیست محیطی را در شمال غرب کشور مورد توجه قرار داده و احیای دریاچه ارومیه نیز اولین مصوبهی هیئت وزیران در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با اشاره به مسئولیت‌های قبلی رئیس جمهور در حوزه‌های استراتژیک، یادآور شد: رئیس جمهور از بعد استراتژیک و راهبردی مصمم شدند که ستاد احیای دریاچه ارومیه را در جهت نجات چندین میلیون ساکن اطراف آن و میلیون‌ها نفر در فواصل آن، تشکیل دهند.

وی با اشاره به سوال‌های ایجاد شده در اذهان عمومی مبنی بر اینکه مسئولیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، با دانشگاه صنعتی شریف است، اضافه کرد: با توجه به اینکه در انتخاب دانشگاه اختلاف نظر بود از این رو روند احیای دریاچه ارومیه با همکاری دانشگاه‌های اطراف دریاچه و با محوریت دانشگاه صنعتی شریف انجام می‌گیرد.

کلانتری با اشاره به هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: در سال ۹۳ این مبلغ به میزان ۲۰ هزار میلیارد دلار بود که اکنون این مبلغ در حدود ۷۰ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه برآورده شده است که خوشبختانه طی تلاش همکاران و برخلاف نظریات موجود، بعد از گذشت دو سال توانسته‌ایم دریاچه ارومیه را به مرحله تثبیت برسانیم.

وی یادآور شد: از نظر علمی ثابت شده است که دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد اما اراده‌ و نقش دولت‌ها در این راستا بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه ما دریاچه ارومیه را ارزان فروختیم، تاکید کرد: بنده از سال ۸۲ هشدار خشک شدن دریاچه ارومیه را تا سال ۹۵ می‎دادم اما این موضوع زودتر از سال ۹۵ به وقوع پیوست، اما امروزه خوشحالیم که به این نتیجه رسیده‌ایم که دریاچه قابلیت احیا را دارد.

به گزارش عرصه، محمدرضا پورمحمدی در آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه اظهارکرد: دانشگاه تبریز در بین ۶۴ دانشگاه جامع کشور رتبه پنجم را داشته و یکی از مجموعه‌هایی است که در جهت احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز با بیش از ۱۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی، ۸۰۰ نفر هیئت علمی، ۲۰۰ مورد آزمایشگاه تحقیقاتی مناسب، قطب‌های علمی، آزمایشگاه مرکزی و… می‌تواند در جهت احیای دریاچه‌ی ارومیه به کار گرفته شده و اقدامات زیادی را انجام دهد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه فرآیند احیای دریاچه ارومیه به مرحله‌ی تثبیت رسیده است، افزود: باید در راستای احیای دریاچه‌ ارومیه تریبونی داشته باشیم و همواره در گفتمان‌ها این موضوع مطرح شود و برای محققان و مسئولان این حوزه نیز فرصتی فراهم شود تا در این راستا مقالات خود را ارائه دهند.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اهمیت موضوع دریاچه‌ی ارومیه، اضافه کرد: پژوهشگران نیز از زاویه‌های مختلف موضوع دریاچه‌ی ارومیه را بررسی کرده و همچنین تحقیقات و دانش‌ اندیشمندان خارجی نیز در این راستا مورد استفاده قرار گیرد.

وی با قدردانی از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید، بیان کرد: دولت تدبیر و امید به وعده‌های خود عمل کرده و اقدامات خوبی را در این مدت انجام داده است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، تشریح کرد: انسان همواره فراموش کار بوده، از این رو نیاز است که همواره اهمیت دریاچه ارومیه را یادآوری کنیم، چرا که دریاچه ارومیه بزرگترین زیستگاه طبیعی منطقه بوده که پتانسیل‌های بسیار و ویژگی‌های باارزشی دارد.

پورمحمدی یادآور شد: ما به اراده‌ی دولت و عزم و همت کشور در راستای احیای دریاچه ارومیه ایمان داریم اما نگران هستیم، چرا که اگر در این راستا امدادرسانی نشود، چندین استان و حتی کشورهای همسایه نیز به تبع آن خشک خواهند شد و ریزگردهای نمکی تهدید بسیار جدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوران هشت ساله‌ی دولت گذشته همچون ابرهای سیاهی در آسمان کشور بود، اظهار کرد: اگر منابع مالی در گذشته به درستی مدیریت می‌شد امروز شاهد خشکی دریاچه‌ی ارومیه نبودیم، بیکاری، فقر، و تمامی مشکلات در نتیجه‌ی بی‌تدبیری و سوء مدیریت دولت نهم و دهم بوده است.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه را دیدگاه ناامیدانه‌ی ما خشکاند، گفت: طبیعت جاذبه دارد و در مقابل دیدگاه‌های ما بازخورد دارد، از این رو اگر ما به خود بقبولانیم که دریاچه احیا می‌شود در نتیجه احیا خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.