دیدار یاران قدیمی تازه شد

به گزارش عرصه، اینها جمله های جانبازی است که تا پیش از اجرای طرح ساماندهی گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به دلیل تردد با ویلچر امکان آمدن تا سر مزار رفقایش را نداشته و فقط از راه دور  و از کنار قطعه با دوستان هم رزمش درد  دل می‌کرده و حالا پس از ۲۸ سال با ساماندهی قطعات شهدا توانسته با ویلچر بر سر مزار دوستان و هم رزمانش حاضر شود و با شوقی که از تازه شدن دیدار یاران قدیمی دارد از مجریان این طرح تقدیر می‌کند.

بهسازی قطعات شهدا در بهشت زهرا(س) در حالی آغاز شد که مسئولین بهشت زهرا بارها و بارها بر بهسازی تاکید کرده و هرگونه یکسان سازی و تغییر در سنگ مزار شهدا، حجله‌ها، سنگ نوشته‌ها و اشیای شهدا را در جریان اجرای این طرح رد کرده اند. طرحی که با اجرای آن در قطعات ۲۱و ۲۴ بهشت زهرا(س) بسیاری از خانواده‌های شهدا که اکثرا مسن هستند و یاران دیرینشان که بسیاری از آنها جانباز و بر روی ویلچر هستند توانستند به راحتی بر سر مزار این گلگون کفنان حاضر شوند.  در قطعاتی که این بهسازی انجام نشده است ورود افراد همراه با دشواری است و ورود افراد با ویلچر حتی با کمک چهارنفر نیز ممکن نیست.

در حریم شهدای بهشت زهرا(س) ۱۲ قطعه مطهر شهدا وجود دارد که از این میان دو قطعه ۲۱ و ۲۴ بهسازی شده است.

در جریان اجرای طرح ساماندهی که بهشت زهرا(س) آن را به‌سازی می‌نامد تمام محوطه قطعات ۲۱ و ۲۴ سنگ فرش شدند و در کل حریم شهدا علاوه بر نورپردازی، فضای سبز نیز ایجاد شده است که به حق نسبت به گذشته تغییر بسیاری کرده است. برای همسطح سازی مزار شهدا در قطعه ۲۴ علاوه بر فراهم شدن شرایط ورود ویلچر و تردد راحت تر، زمینه نظافت بهتر این قطعات نیز فراهم شده است. قطعاتی که به عنوان بخشی از فرهنگ ایثار و شهادت مورد بازدید مهمانان خارجی کشور قرار می گیرد و به عنوان آبروی نظام محسوب می شود. در جریان این بهسازی در راستای کسب رضایت خانواده‌ها، تغییری در سنگ مزارها و وسایل موجود در این قطعات ایجاد نشده و در حقیقت در جریان اجرای طرح هیچ درختی قطع نشده و تنها بهسازی و همسطح سازی انجام شده است.

کسب رضایت از خانواده شهدا در جریان اجرای این طرح با مشارکت بنیاد شهید انجام شده است و به گفته مسئولین بنیاد شهید و بهشت زهرا(س) در دوره اخیر بیشترین سطح همکاری ها میان این دو نهاد شکل یافته است که موجب بروز و اجرای طرح های ویژه ای از جمله بهسازی گلزار شهدا شده است.

بهسازی قطعه ۲۱ در حالی انجام شد که در صورت تمایل خانواده ها، سازمان بهشت زهرا(س) به هزینه خودش سنگ مزار را عوض می کرد و خانواده هایی هم که رضایت نداشتند مزار به همان شکل قبلی باقی می ماند. پس از استقبال خانواده شهدا و شهروندان از اجرای پایلوت بهسازی قطعه ۲۱ ،طرح بهسازی قطعه ۲۴ نیز آغاز شد. بهشت زهرا(س) در حفظ آنچه که به عنوان موزه ای طبیعی قلمداد می شود تلاش می کند و این نگاه در اجرای تمام طرح ها مدنظر قرار می گیرد.

پیشتر اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز در تشریح اجرای طرح بهسازی قطعات شهدا گفت: در قطعه ۲۱، ۴۸۰۰ قبر وجود دارد که از این تعداد ۸۰۰ قبر متعلق به شهداست. درخصوص ۴۰۰۰ قبر عمومی موجود در این قطعه برابر وظیفه ذاتی سازمان بهشت زهرا(س) که وظیفه مرمت و نگهداشت محیط بهشت زهرا را بر عهده دارد، نیاز به رضایت از خانواده‌ها نبوده اما درباره ۸۰۰ قبر متعلق به شهدای گرانقدر از خانواده آنها رضایت کتبی دریافت شده است. البته برای هشت قبر به دلایل مختلف از جمله پیدا نکردن خانواده آنها موفق به دریافت رضایت نامه نشده‌ایم که در عملیات بهسازی معابر این قطعه، بستر این قبور دست نخورده باقیمانده است.

وی افزود: متاسفانه در جریان اجرای این طرح در برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر ویرانی قطعات مطهر شهدا منتشر شد و در انتشار این اخبار از واژه‌هایی استفاده شد که دل همگان از جمله خانواده شهدا را به درد آورد. این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که سازمان بهشت زهرا (س) در سنوات گذشته تمام همت خود را برای بهسازی معابر و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و به ویژه خانواده شهدا به کار گرفته است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) از کف سازی ۱۴ هکتار از قطعات مطهر شهدا در این سازمان خبر داد و افزود: ظرف سال‌های گذشته هشت ایستگاه صلواتی در قطعات شهدا ایجاد و میدانی با درج نام ۳۰ هزار شهید احداث شده است. همچنین مزار آیت ا… طالقانی و نماد لشگر محمد رسول ا… (ص) برای اولین باز بازسازی شد.

توکلی با اشاره به تماس‌های مکرر خانواده شهدا مبنی بر وجود گودال‌ها و ناهمواری‌ها در قطعات مطهر شهدا و دستور شهردار تهران مبنی بر گرفتن رضایت نامه کتبی از خانواده شهدا برای بهسازی معابر این قطعات، گفت: در بهسازی معابر قطعات شهدا سه شاخص به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به هیچ عنوان به سنگ قبرها، حجله‌ها، سنگ نوشته‌ها و اشیای شهدا دست زده نشده و تنها معابر این قطعات بهسازی شده است. در حقیقت در عملیات انجام شده نمی‌توان از واژه‌ ساماندهی استفاده کرد. بر همین اساس برخی ادعاها مبنی بر تخریب و یا شخم زدن این قطعات که در رسانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت، از اساس کذب است. همچنین با انجام عملیات بهسازی معابر و نصب پله‌هایی امکان تردد ویلچرها در این قطعات فراهم شد که موجب رضایت ۹۵ درصدی خانواده شهدا شده است.

وی تاکید کرد: در انتشار اخبار کذب در خصوص تخریب این قطعات فردی تلاش در تحریک خانواده شهدا داشت که نهایتا توانست تنها با موافقت ۱۰ نفر پرونده‌ای را در دادگاه بخش آفتاب به جریان بیاندازد که نهایتا این دادگاه نیز حکم بر ادامه عملیات به‌سازی با جلب رضایت خانواده شهدا داد. بی تردید در انجام این عملیات رسالت اجتماعی برای سازمان بهشت زهرا (س) وجود دارد و این افتخار برای دوره مدیریتی فعلی این سازمان وجود است که پس از سال‌ها در جهت حفظ یاد و خاطره و میراث شهدا این عملیات را اجرایی کند.

در هفته های گذشته نیز یاداشتی به دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (عرصه) ارسال شد که با تیتر “به نام گلایه از ساماندهی و به کام اغراض سیاسی” منتشر شد که در آن به تلاش برخی افراد برای جمع آوری امضاء جهت توقف طرح بهسازی اشاره شده بود. در این یاداشت یکی از همسران شهدای حاضر در بهشت زهرا (س) درخصوص اقدام این افراد برای جمع آوری امضاء گفته بود: «دو خانم با ظاهری موجه به سمت قبور مطهر شهدایی که زائر داشتند می‌رفتند و نسبت‌ها را می‌پرسیدند. وقتی متوجه می‌شدند از اقوام درجه یک شهید است ضمن ارائه برگه ادعا می‌کردند گلایه نامه خانواده‌های شهدا به رهبری در مورد طرح ساماندهی است و از بعضی خانواده‌ها امضاء می‌گرفتند.

وی افزود: وقتی از من امضاء خواستند،مشغول خواندن نامه شده و متوجه شدم ساماندهی  بهانه‌ای بیش نیست و بخش عمده نامه حاوی گلایه و نسبت دادن مطالب واهی و غیرواقعی به  عملکرد دولت تدبیر و امید و بطور مشخص بنیاد شهید و امور ایثارگران است. کنجکاو شدم که تا انتهای نامه را بخوانم. از اینکه خواسته یا ناخواسته سعی در تخریب دولت و بنیاد شهید،آنهم بصورت زیرکانه‌ای داشتند تعجب کردم اما چیزی نگفتم و نامه را امضاء نکردم.

اعتراض کردند که برایتان تخریب قبور مهم نیست؟ پاسخ دادم رهبری آنقدر درگیری و غم دارند که نخواهیم با این چیزها بر غمشان بیفزاییم، اصلا چرا اول به رییس بنیاد شکایت نمی‌کنید و مستقیم سراغ رهبری رفته‌اید؟ضمنا تا جایی که من مشاهده کرده‌ام تخریبی صورت نگرفته است.

این همسر شهید در پایان با گله از استفاده ابزاری از خانواده‌های شهدا گفت: موضوع البته تخریب بنیاد شهید  نیست اما سوء استفاده از خانواده‌های معظم شهدا در فضای پیش از انتخابات و سیاسی کاری‌های نابجا به منظور تخریب دولت یازدهم  و نادیده انگاشتن خدمات ارائه شده توسط آن در تمامی زمینه‌ها از جمله خدمات‌رسانی به جامعه معزز ایثارگران برای تخریب و ضربه زدن به دولت به عنوان هدف اصلی این اقدامات نابخردانه است. این شد که این موضوع را با شما مطرح می‌کنم چرا که به این بهانه خانواده‌های شهدا را دستاویز اغراض خود قرار می‌دهند.

امید شهروندان و خانواده معظم شهدا اجرای این طرح با نگاه حفظ میراث و ارزش های والای شهدا و به دور از اغراض سیاسی و سودجویی برخی افراد است تا حریم شهدا، موجود در بهشت زهرا (س) به درستی نقش خود را به عنوان آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.»



دیدگاهها بسته شده است.