سمن‌ها در پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب نقش پررنگ تری داشته باشند


مشاور و رییس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در امور ناجا گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل درآمدزایی بیشتر در حوزه درمان فعال هستند و کمتر در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند.

به گزارش عرصه دکتر علیرضا جزینی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) ریشه قدیمی در کشور ما دارند، گفت: سایر کشورها نیز در فرآیند موضوعات مختلف از سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده می‌کنند.

وی افزود: طلوع انقلاب اسلامی که با رهبری حضرت امام خمینی (ره) رقم خورد و نقش مردم در قالب سازمان‌های مختلف که اکنون NGO نامیده‌ می‌شود، فعال و پر رنگ بود. در قوانین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سایر مقررات نیز بر نقش مردم و مشارکت آنان تاکید شده است.

مشاور و رییس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در امور ناجا با بیان اینکه ۱۷ هزار سمن در کشور مجوز فعالیت دارند، گفت: تعداد اندکی از این سمن ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند و معتقدم اگر چنانچه مسئله درآمدزایی را کنار بگذاریم، سمن ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب نقش چندانی ندارند.

جزینی افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌بایست به حوزه‌های پیشگیری و کاهش آسیب با حضور پررنگ NGOها اهمیت ویژه ای قائل شود، باید راهبرد مشارکت در این باره تدوین شود و سیاست ها و اهداف مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در ۱۳ الی ۱۴ آذر ماه جاری بیان داشت: این همایش می‌تواند دو محور پیشگیری و کاهش آسیب را رونق ببخشد، چرا که در حوزه درمان اعتیاد به دلیل درآمدزایی به اندازه کافی سمن ها فعالیت دارند و نقش موثری دارند.

جزینی در پایان گفت: این همایش می‌بایست به سمت پیشگیری، کاهش آسیب و توانمندسازی حرکت کرده و سمن ها را به فعالیت در این مباحث سوق دهد.



دیدگاهها بسته شده است.