شیخ عیسی قاسم پدر معنوی مردم بحرین است/ تداوم حرکت مسالمت آمیز


غسان خمیس با بیان اینکه رهبر شیعیان بحرین پدر معنوی مردم است، تاکید کرد گزینه مسالمت آمیز در داخل و خارج کشور ادامه دارد تا زمانی که حکومت بحرین یک راهکار ریشه ای برای این موضوع ارائه دهد.

عرصه، گروه بین المللمحمد فاطمی زاده: پس از گذشت حدود ۵ ماه از اقدام رژیم آل خلیفه در سلب تابعیت آیت الله «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که به تعبیر مقام معظم رهبری همچون ستاره ای در آسمان تشیع هستند، مردم انقلابی بحرین همچنان برای دفاع از رهبر خود در صحنه حاضر هستند و در برابر منزل ایشان تحصن کرده اند.

همچنین علمای حامی شیخ عیسی به مسئولیت خطیر خود مبنی بر روشنگری و تبیین راه های مبارزه با ظلم آل خلیفه پایبند هستند؛ امری که بیش از پیش موجب برانگیخته شدن خشم آل خلیفه شد و نظامیان این رژیم در ادامه سیاست های سرکوبگرانه خود اقدام به بازداشت و حبس چندین عالم برجسته این کشور و احضار ده ها عالم دیگر کردند.

دادگاه وابسته به آل خلیفه قصد دارد امروز چهارشنبه مصادف با ۳ آذر دادگاه محاکمه رهبر شیعیان بحرین را برگزار کند. بر همین اساس برای بررسی ابعاد این رویداد مهم با «غسان خمیس» مدیر روابط بین الملل مرکز دموکراسی و حقوق بشر خلیج فارس گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید.

*حضور علما و روحانیون را در میان مردم برای دفاع از آیت الله عیسی قاسم و هدایت انقلاب بحرین چگونه ارزیابی می کنید؟ علت حمله آل خلیفه به علما و بازداشت آنها طی ماه های اخیر چیست؟

جایگاه والای آیت الله عیسی قاسم در عرصه های دینی، سیاسی و اجتماعی در بحرین موجب شده که ایشان برای تمامی مردم کشور به عنوان پدری معنوی محسوب شوند؛ ایشان در اوایل دهه هفتاد در کارگروه نگارش اولین قانون اساسی بحرین حضور داشتند و در سال ۱۹۷۱ میلادی نیز به عنوان نماینده مردم در پارلمان انتخاب شدند.

بنابراین قیام مردم بحرین علیه سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم در حدود ۵ ماه پیش امری بدیهی است و همچنین علمای شیعه نیز به آیت الله عیسی قاسم به عنوان نفر نخست حوزه دین در بحرین می نگرند. ایشان در سال ۲۰۰۴ میلادی هیأت علمای اسلامی بحرین را پایه گذاری کرد و ریاست اولین دوره آن را برعهده گرفت. این هیأت علما به امور فردی و اجتماعی طبق دیدگاه های جامع و کامل اسلامی و شرعی می پردازد.

*تحلیل شما از مانع تراشی آل خلیفه در برگزاری نمازجمعه در منطقه الدراز محل سکونت آیت الله عیسی قاسم چیست؟

مسجد امام صادق علیه السلام در الدراز پایگاهی است برای اینکه مردم با گرد آمدن در آن علیه اقدامات آل خلیفه در سرکوب مخالفان اعتراض کنند. حکام بحرین شیخ محمد صنقور و دیگر ائمه مساجد را در اقدامی بازدارنده احضار کرد تا بدین صورت از ایراد سخنرانی های سیاسی علیه اقدامات آل خلیفه جلوگیری کنند. از سوی دیگر ائمه جماعات تمامی مساجد نیز در پاسخ به این اقدام آل خلیفه در ممانعت از برگزاری نمازجمعه اعلام کردند که نماز جماعت را در روز جمعه در سراسر بحرین تعطیل می کنند تا افکار عمومی و رسانه های بین المللی متوجه الدراز و اقدامات حکام بحرین علیه شیعیان این کشور شود.

*موضع ایران را در حمایت و دفاع از انقلاب مردم بحرین چگونه ارزیابی می کنید؟

آیت الله عیسی قاسم برای ایران غریب و ناشناس نیست. ایشان دروس سطح خارج خود را که عالی ترین سطح دروس حوزه است، در حوزه علمیه شهر مقدس قم گذرانده و یاد گرفته اند. همچنین شماری از علمای برجسته و رده بالای حوزه های علمیه نیز خواستار توقف حملات علیه ایشان شده اند. در عرصه دیپلماسی نیز دولت ایران درخواست کرده که تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین به ایشان بازگردد و زندانیان سیاسی که توسط آل خلیفه بازداشت شده اند نیز از زندان ها آزاد گردند. 

*در چه صورت گزینه مسالمت آمیز مردم به گزینه سخت و خشن تبدیل خواهد شد؟

در حال حاضر شرایط برای مقابله مسلحانه با رژیمی سرکوبگر و خشن که به راهپیمایی مسالمت آمیز مردم یورش می برد و شماری از آنها را به شهادت می رساند، فراهم نیست. همچنین این نکته را نیز باید تاکید کنم که از دل خشونت، خشونت زاییده می شود و درگیری با رژیم موجب تشدید خشونت ها می شود. گزینه مسالمت آمیز در داخل و خارج کشور ادامه دارد تا زمانی که حکومت بحرین یک راهکار ریشه ای برای این موضوع ارائه دهد و زندگی باعزت برای شهروندان را تضمین نماید.

*یورش نظامیان آل خلیفه به دفتر اصلی جمعیت الوفاق بحرین و مصادره دارایی های آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ علمای بحرین پس از این اقدام بر فقدان عقل آل خلیفه تاکید کردند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

جمعیت الوفاق در سال ۲۰۰۱ میلادی در راستای گشایش سیاسی که حکومت بحرین در صدد ایجاد آن بود، تشکیل شد اما الوفاق سال ها بعد به دلیل صرف نظر حکومت از این اقدام با مشکلات زیادی مواجه شد. الوفاق در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ میلادی افرادی را به پارلمان فرستاد تا بدین طریق از داخل نهادهای کشور اقدام به انجام تغییرات حقیقی کند.

پس از انقلاب مردم در سال ۲۰۱۱ میلادی، حمعیت الوفاق از ساختار سیاسی که حکومت بحرین آن را طراحی کرده بود، خارج شد و در کنار مردم ایستاد. پس از این الوفاق به همراه ۵ جمعیت سیاسی دیگر طرحی را برای برون رفت کشور از بحران سیاسی ارائه دادند که به نام «منشور منامه» شناخته شد.

پس از ورود نظامیان سپر جزیره و حملات آنها علیه مردم در میدان منامه که منجر به شهادت چندین نفر شد، نمایندگان الوفاق از مجلس ملی این کشور استعفا دادند و با این اقدام خود کشتار مردم توسط حکومت بحرین را محکوم کردند. شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در سال ۲۰۱۴ میلادی به اتهام تحرکات علیه رژیم آل خلیفه بازداشت شد و دفتر این جمعیت نیز امسال پلمپ شد.

حکام بحرین تصور می کنند از طریق سرکوب جمعیت الوفاق می توانند دیگر جریان های سیاسی که در برابر آل خلیفه ایستاده اند را بترسانند تا آن ها از مقابله با رژیم بحرین دست بردارند. آل خلیفه تصور می کند که الوفاق فقط یک ساختمان است که با پلمپ آن و بازداشت اعضایش بتواند این جریان سیاسی را محو کند اما باید توجه کند که الوفاق یک گرایش فکری اصلاح طلبانه است که همگان از آن برخوردار هستند.



دیدگاهها بسته شده است.