فناوری جدید باتری با قابلیت شارژ در چند ثانیه

به گزارش عرصه به نقل از انگجت، این دستاورد می‌تواند نویدبخش باتری‌های ظرفیت بالا با قابلیت شارژ بسیار سریع باشد که بیش از ۲۰ برابر بیشتر یک باتری سلولی لیتیوم یونی معمولی دوام دارند.

ابرخازن‌ها می‌توانند به سرعت شارژ شوند زیرا برق را بطور استاتیک بر روی سطح یک ماده ذخیره می‌کنند و مانند باتری‌ها از واکنش‌های شیمیایی استفاده نمی‌کنند. این کار به ورق‌های ماده دو بعدی با مساحت سطح بزرگ نیاز دارد که بتوانند میزان زیادی الکترون ذخیره کنند. اما بسیاری از تحقیقات صورت گرفته تاکنون از گرافن به عنوان ماده دوبعدی بهره برده‌اند.

به گفته محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا، ترکیب گرافن با مواد دیگر مورد استفاده در ابرخازن‌ها بسیار چالش‌برانگیز است. از این رو، آن‌ها مواد فلزی دو بعدی با ضخامت چند اتم را دور نانوسیم‌های تک بعدی دارای رسانایی بالا پیچیدند که به الکترون‌ها اجازه می‌داد به سرعت از هسته به پوسته برسند. این امر منجر به ایجاد یک ماده شارژکننده سریع با انرژی و تراکم قدرت بسیار بالا شد که فرایند تولید نسبتا ساده‌ای دارد.

این تحقیق هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز آماده تجاری‌سازی نیست اما برای دستگاههای الکترونیکی کوچک بسیار نویدبخش است. این فناوری در آینده می‌تواند به خودروهای برقی اجازه دهد با یک بار شارژ در عرض چند دقیقه برای چند روز رانندگی کنند. همچنین تلفن همراه هوشمند نیز با استفاده از این فناوری می‌توانند طی چند ثانیه شارژ شوند.



دیدگاهها بسته شده است.