مرمت مجسمه‌های صنعتی به‌زودی تمام می‌شود

سیدمجتبی موسوی در گفت‌وگو با عرصه درباره‌ی روند مرمت مجسمه‌های موزه علی‌اکبر صنعتی، اظهار کرد: مرمت مجسمه‌های موزه استاد صنعتی یک فرآیند چند ماهه و زمان‌بر بود که بیشتر کارهای این پروژه انجام شده است. مرمت مجسمه‌های گچی استاد به‌طور کامل انجام شده و بیشتر آن‌ها در مرحله رنگ‌گذاری هستند.

او ادامه داد: مرمت تعداد دیگری از مجسمه‌ها که به‌صورت پرتره یا تک‌مجسمه‌ کار شده‌اند، به‌تازگی شروع شده که تعداد آن‌ها زیاد نیست. این آثار شامل هفت – هشت پرتره و چند مجسمه‌ بزرگ است. بنابراین مرمت مجسمه‌های موزه صنعتی مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند.

موسوی همچنین بیان کرد: بیشتر مجسمه‌های موزه صنعتی به‌صورت گروهی و نصب‌شده روی زمین هستند که جابه‌جایی آن‌ها به‌صورت کامل امکان‌پذیر نبود. مرمت این مجسمه‌ها اکنون به پایان رسیده و مرمت‌کاران مشغول رنگ‌گذاری نهایی هستند. بقیه آثار که قابل جابه‌جا شدن هستند، در طول مرمت موزه در جعبه‌هایی نگهداری می‌شدند که اکنون برای مرمت، آن‌ها را تحویل گرفته‌ایم.

معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در مرمت آثاری با قدمت زیاد، یک نکته اهمیت دارد و آن این است که ظاهر امر یک چیز را نشان می‌دهد و وقتی شروع به کار می‌کنیم، مشکلات بیشتر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل معمولا مرمت مجسمه‌های قدیمی یک پروژه زمان‌بر است. این امر درباره مرمت مجسمه‌های استاد صنعتی هم صدق می‌کرد. شاید زمانی که ظاهر مجسمه‌ها را می‌دیدیم نمی‌توانستیم تخمین بزنیم که چقدر این پروژه زمان می‌برد و هنگامی که شروع به کار کردیم، مجبور شدیم کارهای اساسی‌تری انجام دهیم.

او درباره‌ی زمان بازگشایی موزه صنعتی نیز گفت: بازگشایی موزه صنعتی موضوعی است که بخش عمده‌ای از آن به مدیران مجموعه هلال احمر برمی‌گردد و ما کار مرمت را پیش می‌بریم. در حال حاضر موزه صنعتی برای بازدید عموم باز نیست و صرفا مرمت‌کاران در آن مشغول به کار هستند.

به گزارش عرصه، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی، مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است، از چند سال پیش به‌دلیل فرسودگی ساختمان تعطیل و به محل تجمع دست‌فروشان تبدیل شده بود. همچنین بخشی از آثار این موزه، آسیب دیده و در حال از بین رفتن بودند. این موضوع در سال‌های گذشته واکنش خانواده این هنرمند و جامعه هنری را درپی داشت تا این‌که سازمان زیباسازی اعلام کرد با همکاری هلال احمر این موزه و مجسمه‌هایش را مرمت خواهد کرد.



دیدگاهها بسته شده است.