می‌خواهیم خود بچه‌ها به کتابفروشی‌ها بروند

به گزارش عرصه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، علی‌اصغر سیدآبادی با اعلام این مطلب افزود: با اجرای این طرح قصد داریم سه کار را انجام دهیم: اول اینکه خود بچه‌ها به کتابفروشی‌ها بروند و کتاب انتخاب کنند؛ چون تقریباً ۸۰درصد بچه‌ها برای انتخاب کتاب به کتابفروشی نمی‌روند. دوم اینکه بحث‌کردن درباره کتاب‌ها انجام شود و سوم اینکه خواندن گروهی اتفاق بیفتد. فکر می‌کنم با انجام این کارها، ترویج کتابخوانی محقق می‌شود.

او چالش بزرگ برگزاری این جام را چگونگی انتخاب کتاب‌ها دانست و گفت: ما به سراغ همۀ نهادهایی رفتیم که کتاب انتخاب می‌کنند: کتابنامۀ رشد آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری، جایزۀ شهید غنی‌پور، لاکپشت پرنده، شورای کتاب کودک، کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب فصل (تا زمانی‌که هنوز برگزار می‌شد) و جایزۀ پروین اعتصامی. همۀ فهرست‌های پنج سال اخیر را جمع کردیم و با مرور آنها، یک فهرست حدود ۶۰۰تایی تهیه کردیم که به تفکیک مقاطع تحصیلی در اختیار باشگاه‌ها، کتابفروشی‌ها و خانه کتاب قرار گرفت.

وی افزود: برای این فهرست ۵۰درصد تخفیف در نظر گرفته شده است و بچه‌های مناطق مرفه‌تر می‌توانند تخفیف خود را به بچه‌هایی هدیه کنند که توان مالی کمتری دارند. در این زمینه با شهرداری‌ها و نهادهای خیریه هم هماهنگی‌هایی انجام شده تا به کودکانی که توان مالی ندارند، کمک شود.

او ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، بتوان تعداد شهرهای شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های کتابخوانی را بالاتر برد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی همچنین گفت: به دلیل اینکه می‌خواهیم کیفیت کار بالا باشد، فعلا به کمیت شهرها فکر نمی‌کنیم.

سیدآبادی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون دربارۀ اثرگذاری این طرح روی کودکان و نوجوانان بررسی‌ای انجام شده است یا خیر، گفت: الان برای ارزیابی زود است، اما حتماً باید ارزیابی شود. مشخص است که همۀ این ۱۵۰۰ باشگاه موفق نخواهند بود و این امری طبیعی است. اما برنامه به گونه‌ای طراحی شده که اگر مدیریت بشود، موفقیت آن دور از دسترس نیست.

جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اسفندماه سال جاری همزمان با انتخاب سومین پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.



دیدگاهها بسته شده است.