چرا «مکالمه با دیوار» از جشنواره‌ی حقیقت بیرون آمد؟

وحید الوندی‌فر در گفت‌وگویی با عرصه درباره‌ی دلیل بیرون کشیده‌شدن فیلمش از بخش مسابقه این جشنواره، با بیان اینکه فیلم به بهانه‌ی «تکراری بودن» از میان فیلم‌های پذیرفته شده حذف شده است، گفت: فیلم من ۱۰ آبان ماه در لیست فیلم‌های راه یافته به حقیقت، نامش بر روی سایت جشنواره قرار گرفت اما 21  آبان سایت جشنواره سینماحقیقت در خبری اعلام کرد که فیلم مستند بلند «مکالمه با دیوار» به دلیل ارائه‌ی همان نسخه دوره‌ی گذشته جشنواره، از بخش مسابقه ملی کنار گذاشته شد.

این مستندساز در توضیح ماجرای تکراری بودن یا نبودن فیلمش یادآور شد: من سال گذشته برای شرکت در نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی سینماحقیقت، نسخه‌ی اولیه (راف‌کات) فیلم را فرستادم که بنا به تصمیم هیئت انتخاب در آن دوره فیلم رد شد. البته رد شدن فیلم بی‌شک به دلیل کامل نبودن آن بود، البته تحویل نسخه‌ی اولیه هم در جشنواره‌ها کار معمولی است اما این درس عبرتی شد تا دیگر این کار را نکنم!

او درباره‌ی ارائه‌ی مجدد فیلمش به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فجر نیز ادعا کرد: بعد از گذشت یک سال طی مذاکرات شفاهی با دبیر جشنواره و توضیح اینکه نسخه‌ی نهایی فیلم تغییرات اساسی نسبت به نسخه‌ی قبلی دارد، ایشان موافقت کردند تا در زمان فراخوان من مجدداً فیلم را به جشنواره ارائه کنم و همزمان با نامه‌نگاری‌هایی موافقت دبیر اجرایی را جشنواره را نیز جلب کنیم؛ من هم دو نامه به مدیر مرکز نوشتم که ایشان هر دو را به دبیر اجرایی ارجاع دادند.

الوندی‌فر ادامه داد: ایشان هم پذیرش فیلم را به تشکیل یک هیئت بررسی منوط کردند و از من خواستند هر دو نسخه‌ی فیلم را به آنها تحویل دهم تا بعد از بررسی درصورت اثبات تغییرات اساسی فیلم و قانونی بودن این کار، این اثر در جشنواره‌ی دهم حضور داشته باشد. نهایتاً در زمان اعلام اسامی فیلم‌های منتخب جشنواره بود که اسم «مکالمه با دیوار» در میان فیلم‌های منتخب اعلام شد و پس از آن دبیرخانه‌ی جشنواره تیزر و پوستر و نسخه‌ی باکیفیت فیلم را هم از من خواست.

این فیلمساز با بیان اینکه تغییرات فیلم شامل حذف چهار سکانس چند دقیقه‌ای و جایگزینی چهار سکانس دیگر و بیش از ۱۰ مورد تغییر در گفتار متن و تغییر در نتیجه‌گیری فیلم است، اظهار کرد: با وجود این تغییرات گسترده در یک فیلم ۷۰ دقیقه‌ای و اعلام نام فیلم توسط هیئت انتخاب، اما روز ۲۱ آبان سایت جشنواره خبر حذف فیلم از بخش مسابقه ملی به دلیل ارائه‌ی نسخه‌ی دوره‌ی گذشته و تکراری بودن فیلم را در سایت سینما حقیقت منتشر کرد! 

وحید الوندی‌فر درباره‌ی آخرین مذاکراتش با مسئولان جشنواره یادآور شد: در آخرین تماس به من پیشنهاد شد که فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش دربیاید اما من فقط خواستم آن خبر نادرست را اصلاح کنند که نپذیرفتند؛ آن خبر طوری تنظیم شده که گویی فیلمساز تخلفی مرتکب شده است! در صورتی که من زمان ثبت مجدد  فیلم در سایت جشنواره با راهنمایی مسئولان جشنواره توانستم فیلمم را دوباره ثبت کنم چون ثبت دوباره‌ی یک نام امکان‌پذیر نیست حتی در قسمت خلاصه داستان ماجرای تکراری بودن و علت آن را توضیح دادم.

این مستندساز در پایان گفت: حالا که به هر دلیل فیلم را کنار گذاشته‌اند، من خواستارم که توضیحی در این باره روی سایت سینما حقیقت منتشر شود؛ این توضیح تنها چیزی است که من انتظار داشته و دارم؛ زیرا در این مدت دوستان و همکاران من این اتفاق را از جانب من دیده‌اند و گمان می‌کنند من واقعاً قصد تخلف داشته‌ام یا از قوانین مطلع نبوده‌ام! شاید با انتشار یک توضیح روی سایت جشنواره، بخشی از این آبروی حرفه‌ای ازدست‌رفته جبران شود.

خبرنگار عرصه پیگیر تماس با مسوولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره‌ی ادعای مطرح شده است.



دیدگاهها بسته شده است.