یادبود «سیروس نیرو» در گروه شعر معاصر برگزار شد

به گزارش عرصه، عصر امروز سوم آذرماه مراسم یادبود سیروس نیرو شاعر و پژوهشگر ادبیات از سوی گروه شعر معاصر برگزار شد.

در این مراسم که با شعرخوانی اعضای این گروه ادبی همراه بود، اسدالله امرایی از دوستان این شاعر در سخنانی گفت: نیرو خوب زندگی کرد و خوب هم از دنیا رفت. در ایام بیماری‌اش نگرانی‌ام این بود که اگر به خانه برگردد و نتواند سرپا بایستد حتما مشکلات زیادی پیدا خواهد کرد. این مساله را خودش هم حس کرده بود و در ایامی که در بیمارستان بود خیلی بی‌قرار بود.

این مترجم سپس درباره تاخیر مراسم تشییع و خاک‌سپاری سیروس نیرو گفت: برنامه‌ریزی ما این بود که شنبه هفته گذشته مراسم خاک‌سپاری برگزار شود منتها به دلیل مصادف‌شدن با اربعین و تعطیلات ما نتوانستیم مسئولی را پیدا کنیم که بتواند برگه مجوز دفن ایشان در قطعه نام‌آوران را امضا کند چون حق امضا تنها با رییس شورای شهر و یا شهردار بود که هیچ کدام در ایران نبودند. آقای قالیباف در نجف به سر می‌برد و آقای چمران در کربلا حضور داشت.

امرایی همچنین گفت: طی این مدت آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد هیاتی را مامور رسیدگی به معالجات و پیگیری کارهای مربوط به خاک‌سپاری ایشان در قطعه نام‌آوران کرده بود.

در ادامه فرهاد عابدینی شاعر و از دوستان سیروس نیرو به تاسیس گروه ادبی شعر معاصر با همراهی سیروس نیرو از پاییز سال ۷۴ اشاره کرد و او را یکی از پایه‌گذاران این گروه شعری دانست.

او سپس شعری با عنوان «تای کفش پای تو» سروده سیروس نیرو را خواند و به تحلیل آن پرداخت.

همچنین هوشنگ اعلم سردبیر مجله آزما در سخنانی گفت: اگر امروز به عنوان سردبیر یک مجله فرهنگی فعالیت می‌کنم مدیون سیروس نیرو و افرادی مثل او هستم و روی شانه افرادی مثل او ایستاده‌ام.

وی افزود: از وقتی وارد اجتماع شدم و احساس کردم خودم را می‌شناسم با نام، آثار، شعرها و نقدهای نیرو آشنا شدم. بنابراین بخش عمده‌ای از حیات فکری‌ام را مدیون سیروس نیرو هستم و این دین تا وقتی هستم بر گردن من است.

او سپس با اشاره به برگزاری مراسم یادبود سیروس نیرو در این جلسه گفت: نباید فراموش کنیم که فرهنگ و هنر و اندیشه در این سرزمین در طول تاریخ در همین جمع های کوچک رشد کرده است. در جایی که فرهنگ کالای ممنوعه و ارزشی مغفوله است تشکیل چنین جلساتی کار خیلی بزرگی است.

به گزارش عرصه، در ادامه این مراسم کاوه وکیلی نوه سیروس نیرو در سخنانی از برگزارکنندگان این مراسم یادبود و همچنین کسانی که در طول بیماری سیروس نیرو پیگیر کارهای او بوده‌اند قدردانی کرد.

در ادامه مراسم اعضای گروه شعر معاصر با یادکردی از سیروس نیرو به شعرخوانی پرداختند.

–  



دیدگاهها بسته شده است.