۹۰ درصد زوار اربعین برگشته‌اند

به گزارش عرصه، سردار اسکندر مؤمنی در حاشیه بازدید از محورهای مواصلاتی و موکب های استان کرمانشاه، اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی افتخار بزرگی است که در یک مقطع زمانی کوتاه از سه گذرگاه مرزی، بیش از دو میلیون زائر خود را به کربلای معلی رساندند و تا این لحظه نیز بدون مشکل و مورد امنیتی بازگشته‌اند.

وی افزود: این حماسه عظیم سمبل و تجلی کار جمعی و بین بخشی بود و خوشبختانه همه دستگاه‌هایی که در این حوزه مسئولیت داشتند از جمله ستاد مرکزی اربعین و نیز ستاد اربعین استانهای ایلام، کرمانشاه و خوزستان، به بهترین نحو وظایف خود را انجام دادند.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: دستگاه‌های امدادی و خدماتی نیز مانند وزارت راه و ترابری، سازمان راهداری، اورژانس هلال احمر، آتش نشانی،  و … تلاش کردند تا این حماسه بزرگ شکل گیرد.

۹۰ درصد زائرین بازگشته اند

جانشین فرمانده ناجا یادآور شد: حدود دو میلیون روادید در اربعین امسال صادر شد و حدود دو میلیون نفر نیز به این سفر معنوی مشرف شدند که پیش بینی می کنیم حداکثر امروز و فردا موج بازگشت زائران پایان یابد، چراکه بیش از ۹۰ درصد زائران تاکنون بازگشته اند،

وی افزود: پیش بینی های لازم برای دهه آخر ماه صفر نیز صورت گرفته است.

ضرورت بازگشایی دو مرز “سومار” و “خسروی” در سال آینده

وی با اشاره به تحلیل  آسیب شناسی های اربعین، ادامه داد: مهمترین آسیب، موضوع اخذ ویزا و روادید است که نیازمند بازنگری جدی است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: دومین مسئله در این آسیب شناسی، کمبود گذرگاه های مرزی برای سفر به کشور عراق است که با توجه به استقبال زیاد هموطنان برای شرکت در مراسم اربعین، سه مرز “مهران”، “چزابه” و “شلمچه” سال آینده پاسخگوی حضور میلیونی مردم نخواهد بود و حداقل دو گذرگاه دیگر باید ایجاد شود.

مؤمنی عنوان کرد: عبور دو میلیون زائر از سه گذرگاه کار دشواری بود و ضرورت بازگشایی دو مرز “سومار” و “خسروی” برای سال آینده بیشتر احساس می شود و در صورت عدم بازگشایی با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های شهرستان “قصرشیرین” فراهم است، گفت: شهرهای مرزی “چیلات”، “چنگوله” و “سومار” در حال حاضر از لحاظ زیرساخت ها مناسب نیستند، اما در صورت تصمیم گیری، باید برای ایجاد شرایط مطلوب همت و تلاش شود و فرصت زمانی یک سال می تواند نواقص را برطرف کند.

وی به عملکرد نیروی انتظامی در انجام مأموریت ها و نیز وظایف تعیین شده در اربعین امسال هم اشاره کرد و گفت: ناجا با همه توان به میدان آمد و پلیس مرزبانی، پلیس پیشگیری، یگان ویژه، پلیس راه، پلیس راهور، یگان امداد، پلیس امنیت، پلیس گذرنامه و فرماندهی های انتظامی استان ها به ویژه استان های ایلام، خوزستان و همچنین استان های همجوار کرمانشاه، لرستان و همدان انجام خدمت کردند و هر آنچه داشتند بر طبق اخلاص گذاشتند که بدون حادثه و مشکل امنیتی این حماسه بزرگ شکل گیرد و به فرجام خود نزدیک شود.

جانشین فرمانده ناجا یکی از دلایل حضور در استان کرمانشاه را تشکر از زحمات فرمانده انتظامی استان و همکاران وی عنوان کرد و افزود: مدیریت و کنترل ترافیک در این استان، ایجاد محدودیت های ترافیکی و حتی بستن جاده ها کار بسیار بزرگ و مهمی بود و اقدامات این فرماندهی در حضور زوار اربعین در مرز مهران تأثیرگذار واقع شد.



دیدگاهها بسته شده است.