بزرگداشت غلامحسین تسبیحی برگزار شد

‌به گزارش عرصه، در آیین نکوداشت دکتر غلامحسین تسبیحی استادان و صاحب‌نظران علم اطلاعات و دانش‌شناسی از مقام او تجلیل کردند.

رسول زوارقی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین کارکردهای انجمن کتابداری تقدیر از استادان پیشکسوت در این عرصه است، گفت: تسبیحی اولین یار انجمن علمی است که با تشویق‌هایش دانشجویان توانستند در سال ۸۰ این انجمن را تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه تسبیحی جزو اولین استادان با درجه‌ی دکتری این رشته در استان بوده، افزود: تسبیحی همواره مشوق خستگی ناپذیر دانشجویان و مصداق بارز یادگیری دانش در تمام عمر است.

او تسبیحی را مهاجر علمی دانست که در راه علم از زادگاه خود یعنی خوانسار به تبریز مهاجرت کرده است.

وحیده زارع، مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اخلاق حرفه‌ای این استاد پیشکسوت، گفت: تمامی دانشجویان اخلاق حرفه‌ای را از او یاد گرفته‌اند.

او افزود: این استاد همواره در فراگیری مهارت‌هایی نظیر زبان انگلیسی، کامپیوتر و اینترنت مشوق دانشجویانش بوده است.

علی احمدی زاویه، معاون صدا و سیمای استان نیز با بیان اینکه تقدیر و نکوداشت استادان رسمی بجا و شایسته است، گفت: استاد تسبیحی همواره پشت جبهه تحقیق، مظلومانه در خدمت کتابخانه‌های عمومی استان است.

در ادامه غلامحسین تسبیحی با قدردانی از برگزاری این مراسم، عنوان کرد: داشتن انجمن صنفی کتابداری، اساس رشد کتابخانه، کتابدار و در نتیجه جامعه است.

وی گفت: با وجود داشتن انجمن علمی، تا به امروز حرفه‌ کتابداری آن‌طور که باید و شاید پیشرفت چشم‌گیری نداشته است.

این پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بیان این مطلب گفت: موجب تعجب است که با وجود اعلام آمار رشد کتابخانه‌ها، چطور تا به امروز برای این رشته انجمن صنفی تشکیل نشده است.

به گزارش عرصه، غلامحسین تسبیحی در سال ۱۳۱۴ در روستای تجره از توابع شهرستان خوانسار در استان اصفهان چشم به جهان گشود. وی سپس برای تحصیل در دوره ابتدائی و دبیرستان طی سال های ۱۳۲۷ تا ۱۳۳۸ به تهران رفت. مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته زبان انگلیسی و کتابداری از دانشگاه تهران اخذ کرد.

تسبیحی در  سال ۱۳۴۸ از دانشسرای عالی تهران به تبریز کوچ کرد و تا سال ۱۳۵۳ در دانشگاه تبریز تدریس کرد.

وی برای ادامه تحصیلات با بورسیه سازمان ملل متحد به استرالیا و سپس با بورسیه دولت ایران به لندن رفت و در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی با درجه ممتاز موفق به اخذ مدرک دکترا شد. تسبیحی در سال ۱۳۸۲  از دانشگاه تبریز بازنشسته شد.



دیدگاهها بسته شده است.