شبکه‌های ماهواره‌ای حاضرند «یتیم‌خانه‌ ایران» را پخش کنند؟

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، این پژوهشگر تاریخ در نشست نمایش و نقد فیلم «یتیم‌خانه‌ ایران» که سوم آذر در این فرهنگسرا برگزار شد، اظهار کرد: تمام وقایعی که در فیلم مشاهده می‌شود، واقعی است و به نظرم ابوالقاسم طالبی (کارگردان این فیلم)، تسلط بسیار خوبی بر تاریخ دارد.

معتضد با اشاره به نمایش قحطی، خشکسالی و بیماری در فیلم «یتیم‌خانه‌ ایران» گفت: براساس اسناد تاریخیِ بهداری جامع ملل در تاریخ ۱۳۰۳ (۱۹۳۵) بیماری طاعون در کشور بوده و همچنین کتاب «تاریخ هجده‌ساله‌ آذربایجان» و گزارش داخله وزارت امور خارجه، تمامی اطلاعات تاریخی را در مورد این حوادث مطرح کرده است.

نویسنده کتاب «یکصد سال فراز و فرود» با بیان اینکه ایران کشوری کم‌آب است، افزود: کشور در گذشته با مشکلات خشکسالی و قحطی و بیماری‌هایی همچون وبا، تیفوس و طاعون مواجه بوده و زمانی توسط کشورهای آلمان، عثمانی، انگلیس و روسیه اشغال شده بود که فیلم «یتیم‌خانه‌ ایران» این بخش از تاریخ را روایت می‌کند.

معتضد در ادامه گفت: آیا این فیلم را شبکه‌های ماهواره‌ای «BBC» و «من‌وتو» که همیشه بدبختی‌های ایران را نشان می‌دهند، حاضرند پخش کنند!؟ این فیلم از نظر تاریخی مورد تأیید من است و در طول تاریخ سیاست انگلیسی‌ها نیز ایجاد مشکلات، بدبختی و بیچارگی برای مردم ایران بود و عقیده داشتند برای سلطه بر ایران باید مردم این کشور را گرسنه نگه داشت.

او با اشاره به اینکه اطلاعات و اسناد کتاب سبز وزارت امور خارجه در تمامی صحنه‌های فیلم «یتیم‌خانه‌ ایران» منعکس شده است، اظهار کرد: در این فیلم تمام مشکلات ایران و بدرفتاری‌های کشورهای اشغالگر با مردم ایران به نمایش گذاشته شده است. ملت ایران باید این فیلم‌ها را ببینند و فقط سرگرم فیلم‌های تفریحی میلیاردی نشود.

معتضد گفت: در این فیلم با صحنه‌ ناراحت‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شویم که شاید افسرده‌کننده باشد اما واقعیتی است که مردم ایران باید بدانند. ما ملتی هستیم که نسبت به گذشته‌ خود کمتر آگاهی داریم و به‌درستی نمی‌دانیم در طول تاریخ بر ما چه گذشته است.  رادیو و تلویزیون باید مسائل تاریخی را به درستی بیان کند. انجمن تاریخ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هنرمندان و کارگردانان را برای ساخت فیلم‌های تاریخی تشویق کنند و در عین حال این کارگردانان مهر «دولتی» نخورند.



دیدگاهها بسته شده است.