مهلت دوهفته‌ای معاون رییس‌جمهور به استان قم

به گزارش عرصه، زهرا احمدی‌پور که امروز چهارم آذرماه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان قم حضور یافته بود، خطاب به اعضای کارگروه‌های مختلف این ستاد قم، یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک ستاد معین برای استان‌های قم و همدان باید پیشرفت‌های عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی را در این دو استان رصد و گزارش‌های مربوط را به ستاد اقتصادی مقاومتی ارسال کند. تا کنون ۱۵ جلسه در این استان برگزار شده، بنابراین بخشی از داده‌ها که وارد سامانه شده باید کنترل شود و پیشرفت‌های انجام شده در آن جلسات مورد بررسی قرار گیرد.

او افزود: باید بررسی کرد چه اقداماتی برای برطرف کردن مشکلاتی که قبلا اعلام شده بودند انجام شده است و جمع‌بندی این مشکلات نیز اعلام شود و در جلسه بعدی در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید با همکاری کارگروه‌های مختلف، مشکلات دسته بندی شود و با توجه به این‌که تا کنون ۱۵ جلسه برگزار شده است باید از کلیات فاصله گرفت.

احمدی‌پور تاکید کرد: جلسات باید به صورت مداوم و حداقل دو هفته یک‌بار ادامه داشته باشد تا سرعت و تحرک بیشتری بخشیده شود و به اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها دست پیدا کنیم.

به گفته‌ معاون رییس جمهور، سند استان قم در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باید مدنظر قرار گیرد و بر مبنای آن کارگروه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای تحقق اهداف مشخص شود و اقداماتی که تا کنون انجام شده است، مطرح شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مباحث مهمی مانند ارزش افزوده، تولید، بهره‌وری، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری که نهایت این چرخه به اشتغال منتهی می‌شود، باید مدنظر قرار گیرد و کمک شود که خوشه‌ها در سطح استان، فضای کسب و کار را رونق دهند و باعث خارج شدن از شرایط فعلی شوند. همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی باید زمان‌بندی اجرای امور و فرآیند نظارت بر این حوزه پیش‌بینی شود.

او گفت: موضوعات مطرح شده در جلسه باید به صورت جدی مشخص شود که به طور مثال تا کنون چه طرحی واگذاری شده، به چه صورت واگذار شده، در کجاها سودآور بوده و در کجا نبوده است. از سوی دیگر باید تراکنش این طرح‌ها در سطح استان، هزینه‌هایی که باید در نظر گرفته شود، نحوه نظارت بر طرح‌ها، تعداد طرح‌های نیمه تمام و وضعیت آن‌ها بررسی شود.

 نخست باید طرح‌های نیمه تمام را به پایان رساند

احمدی‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از اولویت‌هایی که دولت در زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته است، به پایان رساندن طرح‌های نیمه تمام است. آقای جهانگیری بارها اعلام کرده‌اند که به پایان رساندن طرح‌های نیمه تمام حیثیت دولت است. در نتیجه باید این مسأله به عنوان یک اولویت مدنظر قرا گیرد و بحث دومی که در این جلسات مطرح می‌شود راه‌اندازی دوباره واحدهایی است که در چرخه تولید دچار مشکل شده‌اند.

او یادآور شد: بحث کسب و کار کوچک یکی از مواردی بود که در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی مطرح و روی آن هدف‌گذاری شد، زیرا کسب‌وکارهای کوچک زودبازده‌تر هستند و با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم برای ما به وجود آورده بود، نمی‌توانستیم به سمت صنایع گسترده و دیربازده حرکت کنیم. در نتیجه توجه به بحث کسب وکار های کوچک به عنوان یک هدف‌گذاری در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

معاون رییس جمهور گفت: برآیند بحث‌های مطرح شده در این جلسه نشان داد که استان می‌تواند در سه خوشه سنگ، فرش و مبلمان فعالیت کند، بنابراین باید بررسی کرد که هدف‌گذاری در این سه خوشه چطور انجام می‌شود تا مبتنی بر این هدف‌گذاری ببینیم که چطور باید به سمت آخرین حلقه یعنی اشتغال پیش برویم.

دریاچه نمک باید به عنوان جاذبه گردشگری استفاده شود

احمدی پور در ادامه به لزوم استفاده از دریاچه نمک به عنوان یک جاذبه گردشگری دراین استان اشاره کرد و گفت: این بحث‌ هم می‌تواند در جذب گردشگر و هم جذب سرمایه‌گذاران موثر باشد، اما در این جلسه مطرح نشد که آیا ملاحظات زیست‌محیطی لازم مدنظر قرار گرفته شده یا خیر؟ چون با وجود این‌که گردشگری به عنوان یک اولویت در دولت مطرح است، این مسأله نیز مهم دارد که اگر با ملاحظات زیست‌محیطی همراه نباشد، قابلیت اجرا نخواهد داشت.

او اظهار کرد: در کنار این موارد نقشی که برای استان قم بویژه در بحث صنایع کوچک و صنایع دستی در نظر گرفته شده باید همراه با مشخص شدن اولویت‌ها باشد و مشخص شود که چه کارگاه‌هایی ظرفیت تولید دارند. همچنین کارگاه‌هایی که باید در این راستا ایجاد شود و چرخه‌ آموزشی که باید دایر شود، مورد بحث قرار گیرد.

فعلا نمی‌توانیم به سمت هتل‌های پنج‌ستاره برویم

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به این‌که به جز بحث گردشگری مذهبی در استان قم بحث کویرگردی و طبیعتگردی مطرح شده و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فعلا نمی‌توانیم به سمت تاسیس هتل‌های پنج ستاره برویم، زیرا بسیار دیربازده است، اما می‌توان روی هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های زودبازده‌تر متمرکز ماند و کاری را که در کرمان و خراسان جنوبی انجام شده ادامه دهیم.

به گفته‌ وی، این اقدام، جذب گردشگر را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند گردشگرانی را که قم برای آن‌ها مقصد نیست و محل گذر است، جذب کند.

او ادامه داد: باید اولویت‌های مطرح شده در جلسات را وارد فاز عملیاتی کنیم و از کلیات فاصله بگیریم. من پیشاپیش عنوان می‌کنم که ستاد بعد از مطرح شدن این گزارش اعلام می‌کند که این گزارش‌ها شامل موارد کلی است.

احمدی‌پور از افراد حاضر در جلسه و کارگروه‌ها خواست تا در فاصله دو هفته‌ای که تا جلسه بعدی مانده اقداماتی که به صورت مشخص در راستای تحقق برنامه‌ها است، تدوین کنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این دیدار نیز با اشاره به درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی، گفت: درگذشت ایشان به عنوان یکی از سرمایه‌های انقلاب ضایعه بزرگی بود. فقدان او یک جای خالی جدی و همیشگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم علما بتوانند با تأسی از وارستگی ایشان، این جای خالی را پر کنند.



دیدگاهها بسته شده است.