تشکل‌های گردشگری قم مشکلات را به معاون رئیس‌جمهور گفتند

به گزارش عرصه در این جلسه، نخست اعضای تشکل‌های گردشگری صحبت کردند و به بیان مشکلات و علاقه‌مندی‌های خود پرداختند.

به‌جز پتانسیل‌های زیارتی به بخش‌های دیگر توجه شود

اکبری، مدیر یک دفتر خدمات مسافرتی، گفت: استان قم فارغ از پتانسیل زیارتی و مذهبی‌اش، نیازمند توجه به محیط‌هایی مانند تالاب‌های گردشگری و اکوسیستم‌هاست.

قنبری، مدیرعامل یک آژانس مسافرتی نیز با اشاره به این‌که نخستین تور بانوان چینی را به ایران آورده و برخی‌ از آن‌ها در طول سفر به ایران مسلمان شدند، درخواست کرد که اجازه ورود تورها به مناطق مسلمان‌نشین بیش از قبل صادر شود.

فاطمی، دبیر علمی کنفرانس معماری و شهرسازی استان قم هم تیمچه قم را یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی استان قم دانست و با بیان این‌که از معاون رییس‌جمهور می‌خواهیم نگاهی علمی به دیگر بناهای تاریخی قم داشته باشد، اظهار کرد: انجام اقدامات علمی در صنعت گردشگری می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند. نقاطی مانند کوه «دو برادران» و کوه «خضر» نیازمند توجه بیشتر هستند.

او با اشاره به وجود ۴۴۴ سایت مذهبی در استان قم، اظهار کرد: می‌توانیم در حوزه‌های دیگر گردشگری نیز به زیرساخت‌های این صنعت توجه داشته باشیم. بودجه استان قم در این زمینه با بحران مواجه شده است.

آموزش و پرورش مسافران را اسکان می‌دهد!

مستقیمی، رئیس جامعه هتل‌داران استان قم با فاجعه ارزیابی کردن وضعیت تاسیسات گردشگری، بخصوص هتل‌ها در این استان، گفت: آموزش و پرورش با تجهیز مدارس در ایام تعطیل، مسافران نوروزی را مانند لودر جمع‌ می‌کند و در این مکان‌ها اسکان می‌دهد.

او همچنین به ظهور پدیده جدیدی با نام ستاد زائران در استان قم اشاره کرد که معتقد است نباید از زائر هیچ هزینه‌ای گرفته شود و ادامه داد: این اتفاقی است که اگر در استان قم رشد کند، همه هتل‌های این استان تعطیل می‌شوند.

وی به میزان اشغال هتل‌های استان قم در نوروز امسال که زیر ۳۰ درصد بود نیز اشاره و اضافه کرد: براساس بخش‌نامه‌های معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی قرار بود سالانه نرخی مشخص برای هتل‌ها اعلام شود، اما این اقدام به صورت رسمی مدتی است انجام نمی‌شود.

عرب غفرانی، رئیس جامعه خانه‌مسافرها ‌نیز در این‌باره اظهار کرد: آموزش و پرورش در قم به یک رقیب تبدیل شده است نه یک  همکار. آن‌ها نخست همه مدارس را پر می‌کنند و اگر مسافری روی زمین بماند، سهم دیگر مکان‌های مجوزدار می‌شود.

او افزود: سال گذشته مجوز ریاست ستاد اسکان استان قم به آموزش و پرورش داده شد. معتقدم ما نباید کوتاه بیاییم. گردشگری در استان قم مظلوم واقع شده است. این استان در حال حاضر ۱۸۰ واحد اقامتی دارد و ۲۰ واحد دیگر نیز در دست ساخت است؛ اما واحدهای غیرمجاز چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ عدد هستند و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه کاری انجام داد.

 در بخشنامه سلطانی‌فر بازنگری کنید

جلالی، نایب رئیس مجتمع‌های گردشگری اما به مساله‌ی دیگری اشاره کرد. او نخست با اشاره به بخشنامه‌ای که مسعودسلطانی‌فر، رئیس سابق سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری در روزهای پایانی حضورش در این سازمان ابلاغ کرد، اشاره و اظهار کرد: هرچند در ظاهر این بخشنامه در راستای اصل ۱۴۴ قانون اساسی است، اما روح آن در راستای عدم استقلال تشکل‌های گردشگری است. لطفا در این بخشنامه بازنگری کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: انجمن‌های این مجتمع گردشگری ۱۲۰ واحد در اختیار دارند؛ اما از یک‌سو فراموش کردن تشکل‌ها و از سوی دیگر عدم ماندگای مسافر در استان قم باعث شده تا با مشکلات فراوانی روبه‌رو شویم. باید برنامه‌های مناسب برای ماندگانی مسافر در قم داشته باشیم. از سوی دیگر، ما برای به‌روز شدن هنوز نتوانسته‌ایم یک وام ارزان‌قیمت بگیریم.

نگاه به گردشگری، نگاه به حیاط خلوت سیاسیون است

حسینی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز اظهار کرد: وقتی قرار باشد پایه اقتصاد مقاومتی، گردشگری باشد، باید آن را در کشور و همه استان‌ها محکم کرد؛ اما مشکل انجاست که نگاه به گردشگری نگاه به حیاط خلوت سیاسیون برای جابه‌جایی برخی نیروها و گرایش‌های سیاسی است.

جزینی، رئیس انجمن مهمان‌پذیران استان قم نیز اظهار کرد: متاسفانه چند سال است که مهمانپذیرهای استان قم، پروانه‌های شش ماهه تا یک‌ ساله دارند و ما مدام باید درگیر گرفتن مجوزهای جدید باشیم.

او تاکید کرد: این اتفاق به امنیت شغلی این صنف، بزرگ‌ترین ضربه را می‌زند. مدیران بالادستی سیاست‌های خاص خود را دارند که این نیز به خانه‌هتل‌ها، مهمانپذیرها و حتی هتل‌ها به‌صورت مستقیم آسیب‌های زیادی می‌زند.

امید بشارتی، سرمایه‌گذار ‌نیز در این نشست اظهار کرد: همه‌ی فرصت‌ها در استان قم به مرور در حال تبدیل شدن به تهدید هستند. وضعیت سرمایه‌گذاری در این استان بسیار نامنظم است، ما نمی‌توانیم تقریبا هیچ کاری را به‌صورت مستقل انجام دهیم.

مشکلات، آرزوها را به رویا تبدیل کرده‌اند

سعادتی، سرمایه‌گذار نیز بیان کرد: استان قم به‌صورت مستقل می‌تواند شهر نخست در سرمایه‌گذاری کشور باشد، اما مشکلات صنعت گردشگری و میزان تعامل با شهرداران از جمله مشکلاتی است که همه این آرزوها را به رویا تبدیل کرده است.

او خواست که در بحث تعامل با شهرداران، برای فعالان صنعت گردشگری فکری شود و افزود: می‌توان با ایجاد بازارهای دائمی در حوزه‌های مختلف کاری در این زمینه انجام داد.

حیدری، فعال حوزه گردشگری نیز در سخنانی اظهار کرد: این بحث در کشور استاندارد مشخصی ندارد. هتل‌ها درجه‌بندی نمی‌شوند. حمایتی از سرمایه‌گذاران نمی‌شود. نمایشگاه داخلی برای سرمایه‌گذاران برگزار نمی‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاران امنیت شغلی ندارند. حتی ما را به چشم افراد سرمایه‌دار بی‌رحم نگاه می‌کنند.

پورحسینی، مدیر شرکت هواپیمایی قم نیز به بیان مشکلات خود پرداخت و گفت: فرودگاه قم تعطیل است و هزار نفر بی‌کار شده‌اند. از استاندار توقع داریم به این موضوع رسیدگی کنند. چرا باید منطقه نمونه گردشگری کلات در بخش فرودگاه‌ها وارد شود و آن‌ها پس از اختصاص سرمایه‌های فراوان تعطیل شوند.

نهادهای مختلف وضعیت را درک نمی‌کنند

احمد کبیری، فعال حوزه صنایع دستی نیز در این نشست خطاب به احمدی‌پور و معاون سیاسی استانداری قم، اظهار کرد: در برخورد با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم با مشکلی مواجه نیستیم. بخش صنایع دستی استان مانند خانه پدری ما است، اما مشکل عمده ما در نقاط دیگر به‌جز میراث استان قم است.

او ادامه داد: نهادهای مختلف به‌جز میراث‌ فرهنگی، وضعیت ما را درک نمی‌کنند. اگر بتوان با شهرداری این تبانی را انجام داد که به ما فرصت تجارت دهد، همان‌طور که به آموزش و پرورش فرصت تجاری موقت داده شد، امیدواریم بتوانیم وضعیت را بهتر کنیم.

فرودگاه قم مانند پروژه شاندیز شده است

به گزارش عرصه، با پایان سخنان فعالان گردشگری جمالی، معاون سیاسی استانداری استان قم گفت: با توجه به ورود تعداد زیاد مسافران و زائران در شهر قم، متاسفانه میزان ماندگاری آن‌ها متوسط سه تا چهار ساعت بیشتر نیست. باید زیرساخت‌ها را در این حوزه‌ها بیشتر کنیم و مسافران زمان ماندگاری بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش باید ظرفیت‌های‌شان را احیا کنند. بحث فرودگاه قم مانند پروژه شاندیز یا صندوق ثامن‌الحجج شده است. نباید اجازه دهیم این قضیه تکرار شود.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشید که استاندار و مسئولان اجرایی استان قم همه مشوق کارآفرینان‌اند.

مشکل عمده در عرضه صنایع دستی است

عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم پس از بیان مشکلات گردشگری، صحبتی کوتاه درباره‌ی وضعیت ارائه صنایع دستی مطرح کرد.

او اظهار کرد: برای ساخت‌وساز در اطراف هسته مرکزی استان قم، تعامل ۱۰۰ درصدی وجود دارد، اما مشکل عمده ما در بحث صنایع دستی و عرضه آن است که متاسفانه اطراف حرم دستگاه‌های امنیتی مانند آستانه و شهرداری اجازه ندادند این فرصت‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به سمت ایجاد فضاهای بهتر برای ایجاد نمایشگاه‌های صنایع دستی در پاساژهای اطراف حرم مطهر است.

پرسش معاون رئیس جمهور از تشکل‌های مردم‌نهاد

زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور درباره مشکلات مطرح‌شده توسط نمایندگان این تشکل‌ها و پس از ارائه راهکارهایی، یک درخواست و پرسش از آن‌ها کرد.

او از فعالان انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد پرسید که اگر قرار باشد قم را از حالت معبر برای گردشگر خارج و به مقصد گردشگری تبدیل کنیم، روی کدام ویژگی قم باید متمرکز شویم که این ویژگی خاص قم باشد؟

وی ادامه داد: اگر این ویژگی خاص قم را به‌عنوان محور معرفی کردید، ما موظف می‌شویم سیاست‌هایی مربوط به استان قم را حول آن ویژگی تدوین کنیم و بعد برای آن، برنامه‌ریزی داشته باشیم و اجرای آن برنامه‌ها را با مشارکت و همکاری خود شما پیش ببریم. شما در قالب تشکل‌ها و انجمن‌ها این‌ موضوع را که ما براساس کدام ویژگی باید سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تدوین کنیم، به ما اعلام کنید.

او اضافه کرد: باید این اولویت‌بندی از سوی شما انجام شود و ما به‌عنوان همکاران شما در ستاد و نهاد دولت سعی می‌کنیم این اولویت‌ها را به سیاست و برنامه تبدیل کنیم.



دیدگاهها بسته شده است.