شعار ایکوم برای سال آینده میلادی چیست؟

به گزارش عرصه، بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها از سال ۱۹۷۷ توسط شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و با تمرکز بر یک شعار یا مضمون اجتماعی مرتبط برگزار می‌شود و امسال (۲۰۱۶) در مجموع، ۳۵ هزار موزه در ۱۱۴ کشور جهان با سازماندهی فعالیت‌ها و رویدادهای ویژه‌ای، این روز را جشن گرفتند.

ایکوم برای سال آینده میلادی نیز شعار «موزه‌ها و روایت‌های تاریخی بحث‌برآنگیز: روایت ناگفتنی‌ها در موزه‌ها» را برای روز جهانی موزه‌ها انتخاب کرده است.

این شعار نشان‌دهنده نقش موزه‌هاست که با فعالیت به نفع جامعه به قطبی برای ترویج روابط مسالمت‌آمیز بین انسان‌ها تبدیل شده‌اند. این شعار همچنین حاکی از آن است که چگونه پذیرش روایت‌های تاریخی مورد بحث می‌تواند اولین قدم در تجسم یک آینده مشترک زیر پرچم مصالحه و آشتی باشد.

«روایت ناگفتنی‌ها در موزه‌ها» که بخشی از شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۱۷ است نیز به چگونگی درک جنبه‌های غیرقابل درک روایت‌های تاریخی بحث‌برانگیز که ذات نوع بشر است اشاره دارد.

ایکوم نماد جهانی موزه و موزه‌داری است که بعد از جنگ جهانی دوم و در ۶۲ سال پیش، ایجاد و تقریبا همزمان با تشکیل یونسکو ایجاد شد. مرکز آن نیز در پاریس است و امروزه بیش از ۱۲۰ کشور جهان دارای کمیته‌های ملی ایکوم هستند.

هر سه سال یک بار مجمع عمومی ایکوم در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و روز جهانی این نهاد زیر نظر یونسکو هر سال ۱۸ می با تعیین یک شعار مفهومی جشن گرفته می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.