منافع بسیاری در آبها داریم/نیروی دریایی،نیرویی سیاسی و بین المللی


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مشاغل و امکانات زیادی در سواحل مکران ایجا می شود و ببینید با توسعه این سواحل چه پیشرفت و آبادانی در کشور بوجود خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران به مناسبت سالروز نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: در شروع جنگ تحمیلی که دشمن به مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی حمله کرد به علت اینکه ۲۰ ماه از انقلاب گذشته بود، تصور دشمن این بود که نیروی دریایی آمادگی دفاع از مرزهای آبی ایران را ندارد.

وی گفت: بر همین اساس دشمن هجوم خود را در دریا آغاز کرد تا ما را از خلیج همیشه فارس بیرون کند و سیادت داشته باشد بر آب‌های خلیج‌فارس. آنگاه بود که فرزندان امام و انقلاب به دستور امام در حداقل زمان تجهیزات را آماده کردند و روانه دریا شدند و حماسه آفریدند. روز هفتم آذر سال ۵۹ در حالی که تنها ۶۷ روز از جنگ گذشته بود حماسه‌ای به نام عملیات مروارید آفریدند و این روز به نام روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

سیاری ادامه داد: از نتایج آن عملیات درخشان می توان به سیادت ایران در شمال خلیج فارس تا هم اکنون اشاره کرد و یا اینکه با انهدام دو سکوی نفتی دشمن در آن عملیات توانستیم قدرت اقتصادی آنها را کاهش دهیم و آن عملیات توانمندی های دریایی انقلاب اسلامی ایران را نشان داد و همه اینها باعث شد تا حضرت امام (ره) آن روز را به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری کنند و این یک سند افتخار برای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم تدابیری مهمی در خصوص نیروی دریایی دارند اظهار کرد: ایشان در خصوص نیروی دریایی همواره فرمودند که یک نیروی راهبردی، بین المللی، سیاسی و علمی است و همه این ویژگی ها خاص نیروی دریایی است همچنین ایشان تاکید بر این مطلب دارند که منافع کشور در دریا کلان و فراوان است و ما می توانیم با دانش و اقتدار خود از آنها بهره برداری کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مهمترین ساحل ما ساحل مکران است که به چهار گوشه جهان ما را مرتبط می کند. ما منافع و منابع متعددی را در دریا داریم، منابع غذایی، انرژی های نو، حمل و نقل ارزان، گردشگری و منابع متعدد دیگری که در دریا وجود دارد و باید از آنها جهت پیشرفت کشور استفاده کنیم.

سیاری با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ گاه به این فکر نبودند که از این منابع عظیم دریایی جهت پیشرفت کشور استفاده کنند، تصریح کرد: آنها همواره منابع دریایی کشور را در اختیار بیگانگان قرار می دادند اما امروز بنا به تدبیر رهبری توجه مردم و مسئولان به سمت دریا و استفاده از منابع و منافع آن جلب شده است.

وی گفت: به فرمان رهبری دو دستور کار مهم برای دولت و نیروی دریایی در نظر گرفته شده است که عبارتند از اقتدار نیروی دریایی و توسعه سواحل مکران. مشاغل و امکانات زیادی در مکران به وجود خواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ترانزیت شمال و جنوب را ببینید چه توانمندی هایی را برای کشور به همراه خواهد داشت. نیروی دریایی باید زیرساخت های کلان و عمده خود را در سواحل مکران ایجاد کند و در حال حاضر هم بخشی از نیروهای خود را در آنجا مستقر کرده ایم. ببینید با توسعه و آبادانی سواحل مکران چه پیشرفت و آبادانی را برای کشور خواهیم داشت.

سیاری افزود: اقتدار دریایی موضوع دومی است که مد نظر فرماندهی کل قوا قرار دارد چرا که هر اقدامی برای آبادان مکران در سایه امنیت امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه به تدبیر رهبری امروز نیروی دریایی با اقتدار در شمال اقیانوس هند جهت تامین امنیت منطقه استقرار پیدا کرده، اظهار داشت: نیروی دریایی برای اینکه بتواند امنیت کشور را برقرار کند به طور مستمر در خلیج عدن مستقر است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروز حضور ناوگروه های ما در اقصی نقاط دنیا برای نشان دادن توانمندی بین المللی و سیاسی بودن نیروی دریایی است. ناوهای ما امروز در دوربان آفریقای جنوبی حضور دارند که این نیز نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران دارد و باعث جلوگیری از ایران هراسی می شود و توان و فرهنگ ایران را به معرض نمایش می گذارد.

سیاری گفت: حضور ما در نقاط مختلف موجب توسعه روابط سیاسی ایران با دیگر دولت ها می شود و به این منظور است که می گوییم نیروی دریایی نیرویی سیاسی و بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه نیروی دریایی ارتش به همراه نیروی دریایی سپاه همه تحرکات را در خلیج فارس و سایر نقاط جهان رصد می کند، تصریح کرد: ما  به هیچ شناوری اجازه نمی دهیم که به مرزهای ایران نزدیک شود و به منافع ما آسیبی وارد کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطرنشان کرد: ما از هیچ تهدیدی هراس نداریم و در همه عرصه های بین المللی نیز حضور مستمر خواهیم داشت.



دیدگاهها بسته شده است.